Op 21 maart is het de Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie. Een dag die aandacht vraagt voor de strijd tegen racisme en discriminatie.
Ooit door de Verenigde Naties in het leven geroepen ter herdenking van het Sharpeville bloedbad in Zuid Afrika (1960), maar in de huidige maatschappij nog steeds ontzettend relevant. Helaas hebben veel mensen op dagelijkse basis met racisme of discriminatie te maken.
NB Dit is een samengesteld lespakket van eerdere lessuggesties over racisme en discriminatie. Elke lessuggestie is apart te maken. Kies zelf als docent welke suggesties het beste bij jouw les en leerlingen past.
Wat je leert
- Wat onbewuste vooroordelen zijn en hoe deze kunnen doorwerken.
- Wat de Black Lives Matter-beweging is en waar deze voor staat.
- Wat de toeslagaffaire is en hierbij de verschillende rollen van de journalist herkennen.
- Standpunten in een column herkennen.
- Mijn creativiteit inzetten en een kunstwerk ontwerpen met een maatschappelijke boodschap.
- Mijn schrijfvaardigheid inzetten om een alinea over racisme en discriminatie te schrijven.
Lessuggesties
Onbewuste vooroordelen
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Iedereen heeft wel eens een vooroordeel alleen heb je dat niet altijd door, dat wordt ook wel een onbewust vooroordeel genoemd. Onbewuste vooroordelen worden gevormd door je sociaal culturele achtergrond. Ook media kunnen te maken krijgen met onbewuste vooroordelen als er bijvoorbeeld veel mensen werken met dezelfde sociaal-culturele achtergrond.
Groepjes
- Blader één van de kranten door of kijk online naar de nieuwstitels.
- Knip foto’s uit de krant of selecteer foto’s online.
- Hoe vaak zie je iemand van kleur of iemand met een zichtbare fysieke beperking? Wat is de toon van de berichtgeving?
- Zegt dat iets over de krant? Of over de maatschappij?
- Bespreek dit met je groepje.
Black Lives Matter
- VO Onderbouw
Klassikaal
Bekijk deze video:
Washington verwijdert enorme Black Lives Matter-letters
Bespreek met elkaar:
- Wat weten jullie over de Black Lives Matter beweging in de Verenigde Staten? Je docent schrijft alle antwoorden op het digibord.
- Waarom denken jullie dat het kunstwerk belangrijk was?
- Wat zegt het verwijderen van het kunstwerk over de huidige maatschappelijke discussies over racisme?
Racisme bij de overheid?
- VO Bovenbouw
Individueel
- Lees de volgende toelichting bij de Toeslagenaffaire:
- Lees de bijgevoegde artikelen over de toeslagenaffaire. Waar gaat het artikel over?
- Stel jezelf bij elk artikel de vraag: is deze agenderend, controlerend of onderzoekend?
- Waaruit wordt dit duidelijk?
Belastingdienst werkte ouders die recht hadden op kinderopvangtoeslag bewust tegen
Trouw
Belastingdienst weigert gedupeerde ouders tegemoet te komen, ondanks harde uitspraak Raad van State
Trouw
Racistische grap
- VO Onderbouw
Groepjes
Lees met je groepje deze column:
- Wat vinden jullie van de grap die in de column wordt besproken?
- Waarom is deze grap racistisch?
- Wat vindt columnist Willem Claassen van de grap met andere woorden: wat is zijn standpunt?
- Welke argumenten gebruikt hij om zijn mening te onderbouwen?
- Hoe zou je zelf reageren als je dit kostuum zou zien tijdens een optocht?
Schrijf zelf
- VO Bovenbouw
Individueel
- Lees de volgende twee columns over racisme/discriminatie en schrijf één alinea met jouw eigen standpunt op basis van de uitspraak: “Een wereld zonder discriminatie is wel/niet mogelijk omdat…”
Kunstwerk
- VO Onderbouw
Individueel
Kunst (zoals de Black Lives Matter-letters) kan ingezet worden om een maatschappelijke boodschap uit te dragen.
- Maak je eigen kunstwerk met als thema ‘racisme en discriminatie’. Je mag schrijven, schetsen, tekenen; probeer iets te maken wat jouw gevoelens over dit onderwerp weergeeft. Er is geen goed of fout.
Klassikaal
- Bespreek na afloop met de klas wat de leerlingen met hun kunstwerk willen zeggen en waarom
- Hang alle kunstwerken op in het klaslokaal of op een andere geschikte plek
Downloads
AD racistische grappen 11-03-25
Nieuws in de klas: Toelichting bij de Toeslagenaffaire
Belastingdienst werkte ouders die recht hadden op kinderopvangtoeslag bewust tegen (Trouw)
‘De overheid speelt balletje-balletje met gegevens van burgers’ (Trouw)
Gemeenten zeggen vertrouwen in Belastingdienst op (Trouw)
Van Huffelen: afhandelen toeslagenaffaire kan nog heel lang duren (Trouw)
Treurig: dit is het niveau van het Nederlandse racismedebat (Het Parool)