
Op 21 maart is het de Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie. Een dag die aandacht vraagt voor de strijd tegen racisme en discriminatie.
Ooit door de Verenigde Naties in het leven geroepen ter herdenking van het Sharpeville bloedbad in Zuid Afrika (1960), maar in de huidige maatschappij nog steeds ontzettend relevant. Helaas hebben veel mensen op dagelijkse basis met racisme of discriminatie te maken.
Wat je leert
- Wat de Black Lives Matter-beweging is en waar deze voor staat.
- Standpunten in een column te herkennen.
- Mijn creativiteit inzetten en een kunstwerk ontwerpen met een maatschappelijke boodschap.
- Leerdoel: Leesvaardigheid
- Vak: Maatschappijleer, Maatschappijwetenschappen, Nederlands
Lessuggesties
Black Lives Matter
- VO Onderbouw
Klassikaal
Bekijk deze video:

Washington verwijdert enorme Black Lives Matter-letters
Bespreek met elkaar:
- Wat weten jullie over de Black Lives Matter beweging in de Verenigde Staten? Je docent schrijft alle antwoorden op het digibord.
- Waarom denken jullie dat het kunstwerk belangrijk was?
- Wat zegt het verwijderen van het kunstwerk over de huidige maatschappelijke discussies over racisme?
Racistische grap
- VO Onderbouw
Groepjes
Lees met je groepje deze column:

- Wat vinden jullie van de grap die in de column wordt besproken?
- Waarom is deze grap racistisch?
- Wat vindt columnist Willem Claassen van de grap met andere woorden: wat is zijn standpunt?
- Welke argumenten gebruikt hij om zijn mening te onderbouwen?
- Hoe zou je zelf reageren als je dit kostuum zou zien tijdens een optocht?
Kunstwerk
- VO Onderbouw
Individueel
Kunst (zoals de Black Lives Matter-letters) kan ingezet worden om een maatschappelijke boodschap uit te dragen.
- Maak je eigen kunstwerk met als thema ‘racisme en discriminatie’. Je mag schrijven, schetsen, tekenen; probeer iets te maken wat jouw gevoelens over dit onderwerp weergeeft. Er is geen goed of fout.
Klassikaal
- Bespreek na afloop met de klas wat de leerlingen met hun kunstwerk willen zeggen en waarom
- Hang alle kunstwerken op in het klaslokaal of op een andere geschikte plek