Ufo’s op bezoek

Totale lesduur: 30 min

universe-2742113_1280

Zijn aardbewoners de enige levensvorm in ons heelal? Of toch niet? Nieuwe astronomische observaties suggereren dat onze planeet in de vorige eeuw misschien wel is bezocht door buitenaards leven. Er zou misschien zelfs een verband kunnen zijn tussen de zogenaamde uap’s (unidentified anomalous phenomena, vroeger ook wel ufo’s, unidentified flying objects) en het gebruik van kernenergie.

Maar wat zeggen de wetenschappelijke publicaties die naar aanleiding van de observaties werden gepubliceerd? En is dit al echt bewijs voor buitenaards leven of is er meer bewijs nodig?

Op basis van een artikel dat leerlingen lezen over het onderwerp kruipen ze onder andere in de huid van wetenschappers en journalisten op een persconferentie.

Wat je leert:

  • Het formuleren van heldere en kritische vragen
  • Begrijpend lezen: herkennen van bevindingen en kritiek daarop

Lessuggesties

Bestaan ze wel of niet?

  • VO Bovenbouw
10 min

Tweetallen/Klassikaal

  • De klas wordt verdeeld in tweetallen.
  • Bespreek samen wat je weet van uap’s/ufo’s.
    • Denk je dat er buitenaards leven bestaat? Waarom wel/niet?
    • Waarom zou buitenaards leven de aarde wel/niet willen bezoeken?
  • Deel jullie ideeën met elkaar in de klas.

Ufo’s betrapt?

  • VO Bovenbouw
20 min

Klassikaal/Groepen

  • Lees samen met de klas onderstaand artikel:
Scherm­afbeelding 2025-10-28 om 14.42.54

‘Onverwachte patronen’ op oude ruimtefoto’s: hebben astronomen bezoek van buitenaardse objecten betrapt?

De Volkskrant

Lees het artikel 

  • De klas wordt verdeeld in een aantal groepen van 4 á 5 leerlingen: een deel van de groepen zijn wetenschappers, de andere groepen zijn journalisten.
  • De wetenschappers bereiden zich voor door het artikel te lezen en hun bevindingen (de bevindingen van de wetenschappers uit het artikel) samen te vatten. Neem hierbij ook eventuele kritiek mee.
  • De journalisten bedenken vragen die ze willen stellen over het artikel en de bevindingen.
  • Nu is het tijd de persconferentie te starten: wetenschappers presenteren hun bevindingen en beantwoorden vragen van de journalisten.
  • Reflecteer als de persconferentie is afgelopen samen met de klas: wat ging er goed? Wat vond je moeilijk? Waarom?