
Begin 2025 was grijs in Nederland. Veel grijzer zelfs dan gebruikelijk voor deze tijd van het jaar. Maar hoe komt dit? Is het puur toeval? Klimaatverandering?
In deze korte opdracht gaan de leerlingen een nieuwsartikel uit de Volkskrant analyseren op basis van de 5W1H methode.
Wat je leert:
- Wat de 5W1H-methode is en hoe je een nieuwsartikel op basis hiervan analyseert.
- Leerdoel: Begrijpend lezen
- Vak: Maatschappijleer, Maatschappijwetenschappen, Nederlands
Lessuggesties
Grijze dagen
- VO Onderbouw
Klassikaal, individueel of groep
5W1H
Om de lezer goed en duidelijk op de hoogte te brengen van een nieuwsgebeurtenis, maken journalisten bij het schrijven van een nieuwsartikel gebruik van de 5W1H-methode. Met andere woorden: of het artikel antwoord geeft op de volgende vragen:
Wie: Over wie gaat het nieuwsbericht?
Wat: Wat is er precies gebeurd?
Waar: Op welke plek is het gebeurd?
Wanneer: Op welke datum of tijdstip is het nieuwsfeit gebeurd of
gaat het gebeuren.
Waarom: Waarom is het gebeurd?
Hoe: Hoe is het gebeurd?
- Lees het fragment uit het nieuwsbericht:

- Analyseer de tekst op de 5W1H-vragen.
- Schrijf het antwoord op elke W en de H-vraag op.
- Bespreek in de klas: was het lastig om ze allemaal te vinden?
Bonusopdracht
Wat heb je er zelf van gemerkt dat de zon minder scheen? Bijvoorbeeld doordat je vermoeider was dan normaal of moeilijker je bed uit kon komen?