
In het nieuws gaat het geregeld over burgemeesters, wethouders en gemeenteraden. Bijvoorbeeld bij een wetswijziging of als reactie op een bepaalde gebeurtenis in de stad. Maar wat zijn de taken van een burgemeester eigenlijk? En welke verantwoordelijkheden heeft een wethouder? Dit soort vragen staan centraal in de lessuggestie Wie is de baas in de stad?
Leerlingen maken aan de hand van nieuwsberichten in kranten of op tv een definitie van burgemeester, wethouder en gemeenteraad.
Wat je leert:
- Welke taken een burgemeester, wethouder en gemeenteraad hebben.
- Leerdoel: Begrijpend lezen, Leesvaardigheid
- Vak: Maatschappijleer, Maatschappijwetenschappen, Nederlands
Lessuggesties
Introductie: Wie is de baas in de stad?
- PO
- VO Onderbouw
Groepjes
- De klas wordt in drie groepen verdeeld.
- Iedere groep maakt een woordspin rondom een van de volgende begrippen: burgemeester, wethouder en gemeenteraad.
Klassikaal
- Bespreek de woordspinnen klassikaal.
- Wat zijn de verschillen? En wat de overeenkomsten?
- Zorg dat er in ieder geval enkele taken van de burgemeester, wethouder en gemeenteraad in de woordspinnen staan.
Vandaag gaan jullie onderzoeken welke taken een burgemeester heeft, welke verantwoordelijkheden wethouders hebben en wat de taken van een gemeenteraad zijn. In welke kranten staan meer artikelen over burgemeesters, wethouder en gemeenteraad: in regionale kranten of in landelijke kranten?
Opdracht: Wie is de baas in de stad?
- PO
- VO Onderbouw
Groepjes
- Jullie zoeken in viertallen artikelen over een burgemeester, wethouders en/of een gemeenteraad. Probeer bij elk bericht de volgende vragen te beantwoorden:
– Over welke gemeente gaat het bericht?
– Welke taken van de burgemeester, wethouder of gemeenteraad staan er in het bericht? - Schrijf in je groepje een definitie op van burgemeester, gemeenteraad en wethouder.
- Spreek af dagelijks in diverse nieuwsmedia bij te houden of er berichten zijn over de burgemeester, wethouder of gemeenteraad.
Afsluiting: Wie is de baas in de stad?
- PO
- VO Onderbouw
Klassikaal
- Bespreek de definities. Bekijk eventueel wat de definities zijn in woordenboeken. Zijn er nu termen die jullie aan de woordspin willen toevoegen?
- Zouden jullie zelf burgemeester willen zijn? Waarom wel/ niet?
Differentiatie: Wie is de baas in de stad?
- PO
- VO Onderbouw
- Laat de leerlingen een betoog schrijven over waarom ze wel of niet burgemeester zouden willen zijn.