
Meedoen aan de Schrijfwedstrijd is niet alleen leuk, maar ook goed voor de schrijfontwikkeling- en motivatie van leerlingen. In dit artikel wordt dat verder toegelicht.
Over schrijfontwikkeling en schrijfonderwijs is veel onderzoek gedaan de afgelopen twee decennia. Volgens onderzoekers Tanja Janssen en Daphne van Weijen heeft schrijven drie verschillende functies. De expressieve functie gebruik je om ideeën, gevoelens en ervaringen te uiten. De communicatieve functie zet je in om een doel te bereiken bij de lezer. De conceptualiserende functie ondersteunt je om te denken en te redeneren over de leerstof (Janssen & Van Weijen, 2017).
Werken met functionele opdrachten
Bij schrijfonderwijs is het zinvol om aandacht te besteden aan álle functies van schrijven. Je kunt stilstaan bij diverse tekstgenres en -soorten en functionele schrijfopdrachten in een betekenisvolle context aanbieden (Koster et al., 2015). Functionele schrijfopdrachten zijn opdrachten die ook in de werkelijkheid schrijftaken zijn met een duidelijk omschreven doel en publiek (SLO).
Te denken valt bijvoorbeeld aan een betoog opbouwen of een creatief verhaal schrijven, waarbij leerlingen hun eigen gevoelens en ideeën als uitgangspunt kunnen nemen (Barbot et al., 2012). Door functionele schrijfopdrachten te geven met verschillende soorten teksten, leren leerlingen hun schrijfvaardigheden en kennis toe te passen in verschillende situaties (Graham et al., 2012).
Bevorderen van de schrijfmotivatie
Werken met functionele opdrachten in een betekenisvolle context bevordert ook de schrijfmotivatie. Voor leerlingen kan het demotiverend zijn om schrijfopdrachten te maken die niet interessant of nuttig lijken (Harris et al., 2006). Als de schrijfopdracht gerelateerd is aan hun eigen ervaringen of een thema dat in een bepaalde periode centraal staat, dan gaat de tekst leven voor de leerlingen. Ze zien eerder het nut in van de opdracht, ze leren meer van de opdracht en ze oefenen met schrijfsituaties die ook buiten de schoolcontext voorkomen (Nielsen, 2015).
Over de Schrijfwedstrijd
In de Schrijfwedstrijd worden leerlingen uitgedaagd een sterk betoog te schrijven over een actueel en maatschappelijk onderwerp dat hen bezighoudt. Hun eigen gevoelens en ideeën zijn hierbij het uitgangspunt. De beste brieven worden daadwerkelijk in een van de deelnemende nieuwstitels gepubliceerd. Een functionele opdracht in een betekenisvolle context ten top!
Ook meedoen? Check onze wedstrijdpagina voor alle informatie.
Bovenstaande informatie is ontleend aan het overzichtsartikel Wie schrijft, die blijft van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) en is getipt door Stichting Lezen en Schrijven. Andere artikelen die werden getipt over het belang van schrijven: Goed schrijfonderwijs: cruciaal voor het leren en Handschriftvaardigheden en schrijven.