
Op 4 en 5 mei herdenken we de Tweede Wereldoorlog en vieren we onze bevrijding. Aan de hand van opdrachten verzamelen leerlingen nieuws over vrijheid. Ze leggen daarmee de verbinding tussen de geschiedenis en de actualiteit.
Wat je leert:
- Hoe polarisatie in de media nepnieuws kan opleveren.
- Waarom factcheckers zo belangrijk zijn.
- Welke rol peilingen hebben op de verkiezingen.
- Hoe nieuws uit de VS in Nederlandse kranten terechtkomt.
- Leerdoel: Begrijpend lezen, Leesvaardigheid
- Vak: Maatschappijleer, Maatschappijwetenschappen, Nederlands
Lessuggesties
Vrijheid
- VO Bovenbouw
De Amerikaanse president Franklin D. Roosevelt benoemde in 1941 de Four Freedoms, vier vrijheden die tijdens oorlog onder druk staan. Deze vier vrijheden zijn: vrijheid van meningsuiting, vrijheid van religie, vrijwaring van angst en vrijwaring van gebrek.
Individueel/tweetallen
- Maak een woordweb rondom een van bovengenoemde vrijheden.
- Ga in dagbladen of op nieuwspagina’s op zoek naar vier berichten die met deze thema’s te maken hebben.
- Welke vormen van vrijheid herken je? Denk bijvoorbeeld aan persvrijheid, vrijheid van meningsuiting, politieke vrijheid of de vrijheid om jezelf te zijn.
- Schrijf op wat de berichten met vrijheid te maken hebben.
Oorlog in de actualiteit
- VO Bovenbouw
Individueel/klassikaal
- Helaas is er bijna altijd wel ergens oorlog. Zoek in dagbladen of op nieuwssites artikelen over een land waar nu oorlog is.
- Kun je drie overeenkomsten opschrijven over die oorlog en de Tweede Wereldoorlog?
- Kun je drie verschillen opschrijven over die oorlog en de Tweede Wereldoorlog?
- Wat zijn onderwerpen die speelden in de Tweede Wereldoorlog en die nu ook spelen in Nederland?
- Koppel klassikaal terug.
Strepen als een dictator
- VO Bovenbouw
In de Tweede Wereldoorlog was Nederland bezet door Duitsland. Hitler had als dictator de macht en er was geen persvrijheid. Dat betekende dat hij bepaalde wat er in de krant kwam. Stel je voor dat jij de dictator bent. Je wilt niet dat alle meningen in de nieuwsmedia verschijnen. Je past censuur toe.
Individueel/klassikaal
- Zoek in het nieuws vijf artikelen waarvan jij vindt dat ze niet in ‘jouw’ nieuwsmedium thuis horen en leg uit waarom.
- Koppel klassikaal terug.
Nieuwsfoto’s en knipselkrant
- VO Bovenbouw
Individueel/klassikaal
- Zoek in dagbladen of op nieuwssites twee foto’s die ook in een krant in 1943 hadden kunnen staan.
- Leg je keuze uit. Was het moeilijk om een foto te vinden?
- Koppel klassikaal terug.
Tweetallen
- Maak een knipselkrant met artikelen rondom 4 en 5 mei. Welke artikelen vind je allemaal?
- Vind jij het belangrijk dat we nu nog aandacht besteden aan de Tweede Wereldoorlog?
Kranten uit de Tweede Wereldoorlog
- VO Bovenbouw
Met Delpher kun je zoeken in oude kranten. De kranten uit de Tweede Wereldoorlog geven je een idee van de actualiteiten in die tijd.
Tweetallen/klassikaal
- Zoek in de kranten onderwerpen die nu ook in de kranten zouden kunnen staan.
- Vergelijk de berichten uit de huidige kranten met die van toen. Zijn er berichten uit de huidige actualiteit die toen ook actueel waren?
- Koppel klassikaal terug.