De Europese verkiezingen

  • EU
  • Europa

Totale lesduur: ca. 40-50 min

Eens in de vijf jaar mag iedereen van achttien jaar of ouder, met een Nederlands paspoort of een paspoort uit een ander land van de Europese Unie, gaan stemmen voor een nieuw Europees Parlement. Maar wat wordt daar nu allemaal geregeld en is Nederland beter af met Europa, of niet?

Als jongere mag je, in Nederland, bijvoorbeeld nog niet stemmen, maar waarom is Europa dan toch ook belangrijk voor jou? In deze les leren de leerlingen met behulp van de stemhulp van Prodemos meer over hun eigen politieke voorkeur en gaan ze door het lezen van een column van Caroline de Gruyter nadenken over hun eigen mening over de rol van de EU voor Nederland.

Wat je leert:

  • Wat de Europese Unie is en hoe de Europese verkiezingen daaraan bijdragen.
  • Welke Europese partij het beste bij jouw ideeën past.
  • Een mening vormen over de stemgerechtigde leeftijd voor de Europese verkiezingen
  • Nadenken over de rol van Nederland binnen de Europese Unie.

Lessuggesties

De keuze is reuze

  • VO Bovenbouw
voorbereiding + 20 min

Vooraf

  • Doe ter voorbereiding thuis de stemhulp van Young Voice. Belangrijk is dat jullie de uitslag, de partij die het dichtst bij jouw standpunten staat, opschrijven. Jullie gaan daar in de klas mee aan de slag. (NB Is het een ‘gelijkspel’ tussen verschillende partijen kies dan, op basis van de uitleg over de partij op de uitslagenpagina – even op het icoontje van de partij klikken – eentje uit).
  • Noteer naar aanleiding van de uitslag van de stemhulp ook over de partij: Welke twee thema’s de partij het belangrijkste vindt.

Deel 1

Bespreek eerst klassikaal:

  • Wat weten jullie eigenlijk van de Europese Unie en de Europese verkiezingen?
  • Wat zou je ervan vinden als jongeren van 16 jaar ook al mochten stemmen?
  • Schrijf een aantal steekwoorden op het digibord.

Lees klassikaal of individueel de volgende twee artikelen uit Trouw:

Jongeren over de EU: ‘Bij mij komt alleen Frans Timmermans boven. En die is al weg’

Trouw

Lees het artikel hier.

Met welke van de drie jongeren zijn jullie het het meest eens?

Stemmen vanaf je 16de? Vooral rechtse en christelijke jongeren zien het niet zitten

Trouw

Lees het artikel hier.

Deel 2

Dan is het nu tijd om de uitslag van de stemhulp te bespreken.

  • Jullie hebben de stemhulp van Prodemos Young Voice gedaan om erachter te komen welke politieke partij het beste bij jullie ideeën past. Pak de resultaten van jullie stemhulp erbij.
  • Van elk van jullie wordt geïnventariseerd welke partij het beste bij jou past. Dit wordt op het digibord geschreven. Ook worden de thema’s die de partij het belangrijkste vindt op het digibord opgeschreven.

Klassikaal

  • Welke partijen zijn populair?
  • Wie is er verrast door de uitkomst? In positieve of negatieve zin?
  • Wie vindt dat jongeren vanaf 16 jaar al zouden mogen stemmen voor de Europese verkiezingen? Steek wel of niet je vinger op.
  • Klopt deze uitkomst met wat er wordt geschreven in artikel 2 uit Trouw?
  • Als jullie zouden mogen stemmen, zouden jullie je dan aan het advies houden? Waarom wel/niet?

Samen staan we sterk?

  • VO Bovenbouw
20 min

Groepjes

  • Lees de volgende column van Caroline de Gruyter in NRC:

Waar staat Nederland in de wereld? (Een Finse parabel)

NRC

Lees het artikel hier.

  • ‘Nederland staat sterker met Europa dan zonder’. Ben je het hier wel/ niet mee eens?
  • Schrijf drie argumenten op die jullie standpunt onderbouwen.
  • Bepaal gezamenlijk wat jullie belangrijkste standpunt is. Waarom is dit zo?

Klassikaal

  • De docent verdeelt het digibord in een ‘voor’ en ‘tegen’ kant.
  • De docent vraagt aan ieder groepje om hun belangrijkste standpunt te noemen en schrijft deze op het digibord.
  • Zijn er meer groepjes voor of tegen de stelling?
  • Kunnen de voors en tegens de anderen overtuigen?

Bonus

Wil je verder aan de slag met de Europese Verkiezingen? Op de website van Prodemos vind je nog meer lesmateriaal over de Europese verkiezingen.