
Miranda Verschure geeft les op basisschool De Glofslag in Swifterbant. Toen ze in 2023 de oproep zag voor de Schrijfwedstrijd van Nieuws in de klas, was ze vrijwel direct enthousiast. Ze besloot dat jaar én het jaar daarop mee te doen met haar leerlingen in groep 8.
Hoe kwam je de Schrijfwedstrijd op het spoor?
‘Dat moet denk ik via Instagram zijn geweest. Ik was even aan het twijfelen of het iets voor groep 8 was of niet, maar ik vind het zo belangrijk dat kinderen hun mening mogen delen. Dus ik had bedacht om het klein te houden met onderwerpen binnen de school of onze gemeente. Dat sluit ook heel goed aan bij de ‘Vreedzame School’, een programma waarmee wij werken op school. Het houdt in dat je jouw mening deelt en dat je respect hebt voor de mening van een ander en dat je samen voor verandering kunt zorgen.’
Waren jouw leerlingen gelijk enthousiast?
‘Ja, dat was natuurlijk wel wisselend. Niet iedereen houdt van schrijven. Ik heb ze ook echt eerst op papier laten schrijven en daarna pas op de iPad. Om ze te enthousiasmeren heb ik voorbeelden gegeven van onderwerpen die dicht bij hen liggen en hoe je die zou kunnen benaderen. En ik heb aangegeven dat hun mening écht telt, als ze het maar met enthousiasme of overtuigingskracht brengen. Het leuke uit dat eerste jaar is dat er een brief was geschreven over nieuwe prullenbakken op het schoolplein. Die brief is ook naar de directie van de school gestuurd en die prullenbakken zijn er daadwerkelijk gekomen. Kijk, dat is tof, want zo zien de leerlingen dat het ook echt zin heeft om te schrijven en dat je mening ertoe doet. En dat kon ik weer mooi als voorbeeld gebruiken om de leerlingen het jaar daarop enthousiast te krijgen.’
“De prullenbakken zijn er ook echt gekomen en dat is tof, want zo zien de leerlingen dat het ook echt zin heeft om te schrijven en dat je mening ertoe doet.”
Hoe pakte je de les(sen) aan?
‘Ik ben jullie lespakket langsgegaan en heb daar mijn eigen powerpoint van gemaakt. Beginnend bij: hoe schrijf je zo’n brief? Dat je een pakkende kop moet hebben, zodat mensen gelijk denken ‘dit wil ik lezen’. Zo ben ik een aantal koppen langsgegaan en met de klas besproken of ze die aantrekkelijk vonden of niet. Ik heb ook een paar van de lezersbrieven laten zien die in jullie lespakket zaten en ze kranten van huis mee laten nemen. Dan moesten ze de columns opzoeken en lezersbrieven. Zo hadden we genoeg voorbeelden voordat ze zelf gingen schrijven. Vervolgens moesten de kinderen onderwerpen bedenken en daar een woordweb bij maken. Waar denk je allemaal aan bij dat onderwerp en wat zou er kunnen veranderen? Wat ik heel erg merkte bij groep 8-leerlingen is dat ze alleen het probleem opschrijven en dat het daarna nog de kunst was om zelf met een oplossing te komen. Dan moeten ze natuurlijk verder gaan nadenken en redeneren. Ik probeerde dat dan weleens te koppelen aan iets wat ze thuis zouden willen. Bijvoorbeeld: je wil later naar bed. Dan kan je zeggen: ik wil later naar bed. Maar je kan ook zeggen: ik wil later naar bed, want zus of zo. Dat je ook probeert met een idee te komen in plaats van alleen maar te zeggen: ik heb hier last van.’
“Wat ik heel erg merkte bij mijn leerlingen is dat ze alleen het probleem opschrijven en dat het daarna nog de kunst was om zelf met een oplossing te komen.”
Hoeveel tijd was je kwijt aan deze lessen?
‘Ik denk dat ik er wel zeker drie of vier keer bijna een uur mee bezig ben geweest. Het schrijven heb ik wel echt klassikaal gedaan, dus dat hoefden ze niet meer thuis te doen. Ik kon de uren wegschrijven onder schrijfonderwijs en ik heb het ook een beetje onder drama gedaan. En je kan het ook makkelijk wegschrijven onder burgerschap.’
Hebben de leerlingen je verrast met hun brieven?
'Ja, absoluut. En ik denk dat het mooiste is dat sommige kinderen zichzelf hebben verrast. Een van de brieven is ook in de krant gekomen. Van een rustig meisje uit mijn klas dat een ontzettend pakkende brief had geschreven. Het ging over de geitenboerderij van haar ouders. Het was toen heel erg in het nieuws dat er minder boeren moesten komen, dus dat meisje had geschreven: hoe zit het dan met mijn toekomst? Het is natuurlijk heel tof dat die brief dan als voorbeeld kan dienen voor de andere leerlingen, net zoals met die prullenbakken. Het verrast de kinderen dan ook weer dat ze impact kunnen hebben. Ik vond het ontzettend leuk dat de onderwerpen die de leerlingen kiezen zo divers zijn. Het gaat van een extra speelveldje in de buurt tot een wet tegen geweren en pistolen.'
“Ik denk dat het mooiste is dat sommige kinderen zichzelf hebben verrast.”
Ga je dit jaar ook weer meedoen?
‘Dit jaar heb ik een combinatiegroep 6/7, dus ik twijfel nog een beetje. Groep 7 zou het misschien nog wel kunnen, maar ik denk dat groep 6 nog wel echt te jong is. Het ligt er ook een beetje aan hoe een lesprogramma op school is opgebouwd. Als er in de lagere groepen al veel aandacht is voor schrijfonderwijs dan kunnen kinderen misschien al eerder aan zo’n schrijfwedstrijd meedoen. Het verschilt natuurlijk ook heel erg per kind. Ik twijfel omdat ik ook wel echt wil dat ze iets kunnen leveren als ze meedoen. Ik denk nu eigenlijk dat de onderwerpen die ze bezighouden ook heel erg passen bij burgerschap en dan laat ik ze oefenen met een brief schrijven en dan neem ik daar de tijd voor en dan maak ik ze alvast een beetje warm voor deelname volgend jaar!’
“Het laat kinderen meedenken én tellen in de maatschappij en daarvoor hoeft het helemaal niet zo’n groot onderwerp te zijn.”
Zou je de schrijfwedstrijd aanraden aan andere leerkrachten en leerlingen?
‘Ja, absoluut. Het laat kinderen meedenken én tellen in de maatschappij en daarvoor hoeft het helemaal niet zo’n groot onderwerp te zijn. Het laat kinderen zien dat hun mening telt en dat je ook respect moet hebben voor de mening van een ander. En vaak bereik je samen meer dan alleen. Er zit dus veel meer in dan alleen maar een brief schrijven.'

Enthousiast geworden?
Lees hier alles over de deelname aan de Schrijfwedstrijd!
