Rapporten en toetsen

  • Column
  • mijn mening geven

Lesduur: 20-50 min.

ben-mullins-oXV3bzR7jxI-unsplash

Leerlingen in groep 8 van de basisschool moeten allemaal de doorstroomtoets maken. Een spannende periode.

Hoe gaan ouders en verzorgers om met de resultaten hiervan en hoe ervaren de leerlingen dit zelf?

Wat je leert

  • Belangrijke argumenten uit een artikel samenvatten.
  • Je eigen mening over een artikel vormen en verwoorden.

 

Lessuggesties

Beloning

  • VO Onderbouw
10 min

Tweetallen en klassikaal

  • Bespreek in tweetallen of of jij wel of niet een beloning hebt gekregen voor je rapport/schoolprestaties en of en hoe dat je heeft beïnvloed.
  • Schrijf je ervaringen op in een alinea. Schrijf in je tekst ook op wat je ervan vindt dat je wel/geen beloning hebt gekregen en vertel ook waarom je dat vindt.
  • Deel dit als je klaar bent met de rest van de klas.

Zorgen en adviezen

  • VO Onderbouw
30 min

Groepjes en klassikaal

  • De klas wordt verdeeld in groepjes van 3 à 4 leerlingen.
  • Lees met de klas dit artikel:
Scherm­afbeelding 2025-07-01 om 15.55.27

Moet je je kind belonen voor een goed schoolrapport?

Nederlands Dagblad

Lees het artikel

  • Kijk of je de zorgen en adviezen die in het artikel worden genoemd kunt herkennen.
  • Schrijf ze op.
  • Bespreek dit klassikaal.

Schoolselectie

  • VO Onderbouw
20 min

Klassikaal en groepjes

  • Jouw docent leest de tekst uit deze column voor:
Scherm­afbeelding 2025-07-01 om 16.06.41

Welke toets het ook is, groep 8 is te vroeg voor een schoolselectie

NRC

Lees de column

  • Kun je aangeven wat de schrijver probeert te zeggen?
  • Bespreek met elkaar waar jullie het eens zijn met de schrijver en waarom wel of niet.
  • Verdeel de klas in groepjes van 3 à 4 leerlingen.
  • Bespreek in je groepje kort wat jullie zouden veranderen aan het huidige systeem waarbij in groep 8 al wordt bepaald naar welk niveau je gaat op de middelbare school. Schrijf jullie ideeën op.
  • Bespreek dit klassikaal.