
Leerlingen in groep 8 van de basisschool moeten allemaal de doorstroomtoets maken. Een spannende periode.
Hoe gaan ouders en verzorgers om met de resultaten hiervan en hoe ervaren de leerlingen dit zelf?
Wat je leert
- Belangrijke argumenten uit een artikel samenvatten.
- Je eigen mening over een artikel vormen en verwoorden.
- Leerdoel: Leesvaardigheid, Schrijfvaardigheid
- Vak: Maatschappijleer, Maatschappijwetenschappen, Nederlands
Lessuggesties
Beloning
- VO Onderbouw
Tweetallen en klassikaal
- Bespreek in tweetallen of of jij wel of niet een beloning hebt gekregen voor je rapport/schoolprestaties en of en hoe dat je heeft beïnvloed.
- Schrijf je ervaringen op in een alinea. Schrijf in je tekst ook op wat je ervan vindt dat je wel/geen beloning hebt gekregen en vertel ook waarom je dat vindt.
- Deel dit als je klaar bent met de rest van de klas.
Zorgen en adviezen
- VO Onderbouw
Groepjes en klassikaal
- De klas wordt verdeeld in groepjes van 3 à 4 leerlingen.
- Lees met de klas dit artikel:

- Kijk of je de zorgen en adviezen die in het artikel worden genoemd kunt herkennen.
- Schrijf ze op.
- Bespreek dit klassikaal.
Schoolselectie
- VO Onderbouw
Klassikaal en groepjes
- Jouw docent leest de tekst uit deze column voor:

- Kun je aangeven wat de schrijver probeert te zeggen?
- Bespreek met elkaar waar jullie het eens zijn met de schrijver en waarom wel of niet.
- Verdeel de klas in groepjes van 3 à 4 leerlingen.
- Bespreek in je groepje kort wat jullie zouden veranderen aan het huidige systeem waarbij in groep 8 al wordt bepaald naar welk niveau je gaat op de middelbare school. Schrijf jullie ideeën op.
- Bespreek dit klassikaal.