De Schrijfwedstrijd-selectieprocedure: ‘Als ik verrast word door een origineel punt, dan heb je het goed gedaan’

Na 20 oktober is het zo ver! Dan begint de selectie van de beste ingezonden brieven voor de Schrijfwedstrijd van Nieuws in de klas. Maar hoe werkt die procedure eigenlijk? En waar gaan de juryleden op letten?

De procedure

Nieuws in de klas leest alle brieven die zijn binnengekomen. Uit die brieven wordt een longlist van ongeveer tien procent gemaakt. Er wordt gelet op diversiteit aan onderwerpen, leeftijd, regio, argumentatie en een bepaalde bevlogenheid en onbevangenheid van de leerling. Is het een eigen denker? Is het iets wat de leerling écht wil vertellen, of alleen maar omdat iedereen het erover heeft? Is de brief niet te schools geschreven of duidelijk alleen maar omdat het moest? Dit is waar de redactie van Nieuws in de klas op let. Dan worden er ook nog brieven door een nummer generator geselecteerd om onbewuste vooroordelen - hidden bias - te voorkomen.

De jury

De jury bestaat uit vier leden: Abdelhak Aoulad Hadj, Dmytro Synyak, Clara van de Wiel en Sandra Olsthoorn. Zij lezen alle brieven op de longlist. Bij alle brieven schrijven zij op wat hen opviel, om elke leerling ook een terugkoppeling te kunnen geven. Ieder jurylid geeft elke brief een cijfer (van 1 tot 5) en maakt een persoonlijke top drie. Vervolgens komt de jury bij elkaar om de uiteindelijke top drie te bepalen en om aantekeningen te maken voor het juryrapport. De afgelopen jaren was de jury het vaak gelijk eens over de nummer één, maar over de nummers twee en drie moest langer gediscussieerd worden. De drie winnaars ontvangen een prijs én hun brief wordt daadwerkelijk gepubliceerd in één van de deelnemende nieuwstitels. Van de longlist maakt Nieuws in de klas ook nog een eigen uitgave: Klasse(n)!

Waar letten de juryleden op?

“Waar ik vooral op zal letten is de mate waarin uit het stuk blijkt dat er is nagedacht over de materie: is er gedegen onderzoek gedaan en vorm je daaruit een eigen kijk/opinie? En iets minder meetbaar, maar daarmee niet minder belangrijk: raakt het iets in me? Zet het me aan het denken? Verrast het me als lezer?”

“Ik ga letten op duidelijke taal, zonder onnodig moeilijke woorden of jargon. Ook een heldere opbouw van de brief is belangrijk, waarbij er niet te veel om het punt heen wordt gedraaid. Ik vind het ook belangrijk om te merken dat iemand echt iets voelt bij een onderwerp en de woorden echt uit het hart komen. Verder zijn goede, steekhoudende argumenten natuurlijk ook belangrijk, maar overtuigen doe je vooral ook door de lezer te raken – dat kan ook met een prachtig voorbeeld of een persoonlijke anekdote. Als ik verrast word door een origineel punt, dan heb je het goed gedaan 🙂.”

“Ik hoop door brieven verrast te worden. Omdat de schrijver een niet voor de hand liggend onderwerp kiest. Of omdat de brief gaat over een thema dat juist wél voor de hand ligt, maar de invalshoek anders dan anders is of de stijl opvallend. Als je me aan het denken zet word ik blij. En verder vind ik het een pré als ik in een brief een stem, een persoonlijkheid kan horen. Als het een stuk is dat alleen jij geschreven zou kunnen hebben.”

“Het is belangrijk dat in elk werkstuk het idee zo duidelijk mogelijk wordt verwoord. Dus als je over een specifiek probleem in je klas schrijft, schrijf er alleen dan over. Kort en duidelijk. Alle artistieke middelen dienen de lezer alleen maar te helpen dit idee beter te begrijpen. Je hebt geen mooie woorden nodig omwille van mooie woorden. Ik vind het gezegde van de Spaanse dichter en Nobelprijswinnaar voor Literatuur Juan Ramón Jiménez hierbij prachtig: “Als ze je gelinieerd papier geven, schrijf de andere richting op.” ( “If they give you ruled paper, write the other way”). Dat wil zeggen, als je er niet alleen in slaagt je mening te uiten, maar ook origineel te zijn, maakt je werk alle kans om erkend te worden.”

Scherm­afbeelding 2025-09-04 om 13.21.25

Download hier de uitgave van Klasse(n)! 2024