
Techbedrijven Meta en Open AI komen met iets nieuws: apps waarbij met AI korte filmpjes kunnen worden gemaakt. Maar wat zijn hier de gevolgen van? En wat betekent het voor de ontwikkeling van jonge kinderbrein?
Columnist Sandra Olsthoorn ziet het in haar column somber in; de al verslavende sociale media worden met deze nieuwe tool nóg verslavender gemaakt. Met alle gevolgen voor de kinderbreinen van dien.
In dit lesmateriaal ontdekken en verwoorden leerlingen hoe ze zelf tegen deze ontwikkelingen aan kijken. Ze gaan het gesprek aan over hun eigen ervaringen op sociale media en organiseren met de klas een debat waarbij de voors en tegens op een rijtje worden gezet.
Wat je leert:
- Het herkennen van argumenten die een standpunt onderbouwen.
- Zelf goede argumenten bedenken en toepassen tijdens een debat.
- Leerdoel: Begrijpend lezen, Debatteren, Leesvaardigheid
- Vak: Maatschappijleer, Maatschappijwetenschappen, Nederlands
Lessuggesties
Jouw favo app
Tweetallen/klassikaal
- De klas wordt verdeeld in tweetallen.
- Bespreek samen:
- Hoe vaak gebruik jij sociale media?
- Welke apps gebruik je het meeste? Waarom?
- Wat vind je leuk aan deze apps?
- De antwoorden worden kort met elkaar gedeeld in de klas.
AI en sociale media
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Klassikaal
- Lees samen met de klas onderstaande column:

- Bespreek de rol van AI in sociale media:
- Wat zijn de voordelen volgens het artikel?
- Wat zijn de nadelen volgens het artikel?
- De belangrijkste punten worden door de docent genoteerd op het digibord.
- Wie is het hiermee eens? Waarom wel/niet? Onderbouw je standpunt met argumenten.
In debat over AI in sociale media
- VO Bovenbouw
- VO Onderbouw
Klassikaal/Groepen
- Jullie gaan in de klas met elkaar in debat.
- Dit doen jullie op basis van de stelling:
- AI in sociale media doet meer kwaad dan goed voor jongeren.
- De klas wordt verdeeld in twee groepen één groep verdedigt de stelling en de andere groep is tegen de stelling.
- Beide groepen krijgen 5 minuten om hun argumenten voor te bereiden.
- Je kunt hiervoor gebruik maken van het artikel (column van Sandra Olsthoorn, FD) én je eigen ervaringen.
- Om de beurt presenteert elke groep hun argumenten. Het is belangrijk dat elke leerling de kans krijgt om te spreken.
- Na het debat bespreken jullie klassikaal welke argumenten het meest overtuigend waren en waarom.
- Reflectiemoment: is je eigen standpunt na het debat veranderd door argumenten van de andere groep?
Doe mee met de schrijfwedstrijd 2025
- PO
- VO
Als je het leuk vindt om je mening te geven over een onderwerp dat je interessant vindt:
- Schrijf je in voor de Nieuws in de klas schrijfwedstrijd!
- Inzenden kan t/m 20 oktober 2025