De strijd tegen extremisme in online games

  • Creatief
  • Reflectie

Totale lesduur: 50 min

Roblox gaming platform

Uit onderzoek van het NRC blijkt dat Nederlandse kinderen meedoen in extremistische online gemeenschappen op populaire gameplatformen als Roblox en Minecraft.

Verschillende kamerleden vinden dat de situatie landelijk aangepakt moet worden. Maar wat is hiervoor de beste manier?

In dit lesmateriaal reflecteren leerlingen op hun eigen online ervaringen, lezen ze een artikel over de maatregelen die Kamerleden zouden willen nemen en verwerken beiden in een poster die ze samen met klasgenoten ontwerpen.

 

 

Lessuggesties

Online veiligheid

  • VO Bovenbouw
  • VO Onderbouw
10min

Tweetallen:

  • Bespreek samen wat je weet over online veiligheid. Denk bijvoorbeeld aan het beantwoorden van de volgende vragen:
    • Game je wel eens online? Doe je dat alleen of met vrienden? Heb je je wel eens onveilig gevoeld online? Wil je vertellen in welke situatie dat was? Wat heb je toen gedaan? Zijn je ouders/verzorgers op de hoogte van de games die je speelt?
  • Noteer je antwoorden.

Klassikaal:

  • In de klas delen jullie (een aantal) antwoorden met elkaar en gaan daarover met elkaar in gesprek.
  • De docent noteert enkele antwoorden op het digibord.

 

Wie maakt de regels?

  • VO Bovenbouw
  • VO Onderbouw
20min

Klassikaal:

  • Lees het artikel uit het NRC:
Scherm­afbeelding 2025-08-26 om 12.24.06

Tweede Kamer: strengere regels na onthulling online extremisme kinderen

NRC

Lees het artikel

  • Wat zijn de belangrijkste punten uit het artikel? Je docent noteert de antwoorden op het digibord.
  • Wat vind jij van de maatregelen die Kamerleden willen nemen? Denk je dat deze zin hebben? Waarom wel/niet?
  • Heb je zelf ideeën over maatregelen die genomen kunnen worden om online gamen veiliger te maken?
  • Bespreek dit met de hele klas in en groepsgesprek/discussie.

Poster maken

20min

Groepjes:

  • Jullie gaan de ervaringen en antwoorden uit de eerste twee opdrachten verwerken in een creatieve uiting: het ontwerpen van een poster die andere jongeren waarschuwt voor de gevaren van online extremisme.
  • Gebruik hiervoor de materialen die je docent heeft klaargelegd.
  • De poster combineert tekst en beeld, er is geen goed of fout, gebruik je creativiteit!