
Nieuws is overal: op social media, in kranten en op het Jeugdjournaal en NOS Journaal. Leerlingen komen dagelijks in aanraking met onderwerpen als oorlog, politieke spanningen en onvoorspelbare wereldleiders. Nieuws kan leerzaam zijn, maar ook heftig of angstaanjagend.
In deze les onderzoeken en bespreken leerlingen wat nieuws met hen doet. Ze lezen een artikel over kindercorrespondent Tako Rietveld, die tips geeft over hoe volwassenen hiermee om kunnen gaan. Daarnaast ontdekken ze het begrip ‘nieuwswaarde’: wat maakt iets nieuwswaardig? Dit doen ze door twee nieuwsberichten te analyseren en te vergelijken.
Wat je leert
- Wat het begrip ‘nieuwswaarde’ betekent en hoe je nieuwsberichten hierop beoordeelt.
- Onder woorden brengen hoe je zelf omgaat met heftige nieuwsberichten.
- Leerdoel: Begrijpend lezen, Leesvaardigheid
- Vak: Maatschappijleer, Maatschappijwetenschappen, Nederlands
Lessuggesties
De kindercorrespondent
Tweetallen en klassikaal
- De docent leest samen met de klas het nieuwsbericht:

Tweetallen
- Als duo bespreek je 5 minuten met elkaar hoe jullie je voelen als jullie heftig nieuws horen/lezen/zien en wat je dan doet om je beter te voelen.
- Helpen de adviezen die Taco Rietveld voor volwassenen heeft? Waarom wel/niet?
Klassikaal
- Bespreek met de hele klas wat jullie met elkaar als duo hebben besproken.
- De docent schrijft alle tips om je beter te voelen op het Digibord zodat iedereen de tips terug kan lezen.
Nieuwswaarde
- VO Onderbouw
Klassikaal en groepjes
- Je docent legt uit wat het begrip ‘nieuwswaarde’ betekent. Een samenvatting hiervan is te zien op het digibord.
- De klas wordt verdeeld in groepjes van 3 á 4 leerlingen.
- Elk groepje krijgt twee nieuwsberichten:

Zeer grote brand in centrum van Arnhem na uren onder controle
Parool

Dief jatte voor meer dan een miljoen aan sieraden en slikte ze in
AD
- Beoordeel nu met je groepje de nieuwswaarde van elke gebeurtenis.
- Vraag jezelf af door welke factoren de nieuwswaarde wordt beïnvloed en waarom sommige gebeurtenissen meer aandacht krijgen dan andere.
- Bespreek jullie bevindingen in de klas.
Bonus
- Bespreek met elkaar met de kennis die je hebt opgedaan door deze opdracht welke nieuwsgebeurtenis je afgelopen week het meest nieuwswaardig vond en waarom.