Rapporten en toetsen

  • Column
  • mijn mening geven

Lesduur: 20-50 min.

ben-mullins-oXV3bzR7jxI-unsplash

Komende weken breekt er voor veel leerlingen weer een spannende tijd aan: de rapporten komen er aan en voor alle leerlingen in groep 8 van de basisschool staat de doorstroomtoets op het programma.

Hoe gaan ouders en verzorgers om met de resultaten hiervan en hoe ervaren de leerlingen dit zelf?

Wat je leert

  • Belangrijke argumenten uit een artikel samenvatten.
  • Je eigen mening over een artikel vormen en verwoorden.

 

Lessuggesties

Beloning

  • VO Onderbouw
10 min

Tweetallen en klassikaal

  • Bespreek in tweetallen of of jij wel of niet een beloning hebt gekregen voor je rapport/schoolprestaties en of en hoe dat je heeft beïnvloed.
  • Schrijf je ervaringen op in een alinea. Schrijf in je tekst ook op wat je ervan vindt dat je wel/geen beloning hebt gekregen en vertel ook waarom je dat vindt.
  • Deel dit als je klaar bent met de rest van de klas.

Zorgen en adviezen

  • VO Onderbouw
30 min

Groepjes en klassikaal

  • De klas wordt verdeeld in groepjes van 3 à 4 leerlingen.
  • Lees met de klas dit artikel:
Scherm­afbeelding 2025-07-01 om 15.55.27

Moet je je kind belonen voor een goed schoolrapport?

Nederlands Dagblad

Lees het artikel

  • Kijk of je de zorgen en adviezen die in het artikel worden genoemd kunt herkennen.
  • Schrijf ze op.
  • Bespreek dit klassikaal.

Schoolselectie

  • VO Onderbouw
20 min

Klassikaal en groepjes

  • Jouw docent leest de tekst uit deze column voor:
Scherm­afbeelding 2025-07-01 om 16.06.41

Welke toets het ook is, groep 8 is te vroeg voor een schoolselectie

NRC

Lees de column

  • Kun je aangeven wat de schrijver probeert te zeggen?
  • Bespreek met elkaar waar jullie het eens zijn met de schrijver en waarom wel of niet.
  • Verdeel de klas in groepjes van 3 à 4 leerlingen.
  • Bespreek in je groepje kort wat jullie zouden veranderen aan het huidige systeem waarbij in groep 8 al wordt bepaald naar welk niveau je gaat op de middelbare school. Schrijf jullie ideeën op.
  • Bespreek dit klassikaal.