
Komende weken breekt er voor veel leerlingen weer een spannende tijd aan: de rapporten komen er aan en voor alle leerlingen in groep 8 van de basisschool staat de doorstroomtoets op het programma.
Hoe gaan ouders en verzorgers om met de resultaten hiervan en hoe ervaren de leerlingen dit zelf?
Wat je leert
- Belangrijke argumenten uit een artikel samenvatten.
- Je eigen mening over een artikel vormen en verwoorden.
- Leerdoel: Leesvaardigheid, Schrijfvaardigheid
- Vak: Maatschappijleer, Maatschappijwetenschappen, Nederlands
Lessuggesties
Beloning
- VO Onderbouw
Tweetallen en klassikaal
- Bespreek in tweetallen of of jij wel of niet een beloning hebt gekregen voor je rapport/schoolprestaties en of en hoe dat je heeft beïnvloed.
- Schrijf je ervaringen op in een alinea. Schrijf in je tekst ook op wat je ervan vindt dat je wel/geen beloning hebt gekregen en vertel ook waarom je dat vindt.
- Deel dit als je klaar bent met de rest van de klas.
Zorgen en adviezen
- VO Onderbouw
Groepjes en klassikaal
- De klas wordt verdeeld in groepjes van 3 à 4 leerlingen.
- Lees met de klas dit artikel:

- Kijk of je de zorgen en adviezen die in het artikel worden genoemd kunt herkennen.
- Schrijf ze op.
- Bespreek dit klassikaal.
Schoolselectie
- VO Onderbouw
Klassikaal en groepjes
- Jouw docent leest de tekst uit deze column voor:

- Kun je aangeven wat de schrijver probeert te zeggen?
- Bespreek met elkaar waar jullie het eens zijn met de schrijver en waarom wel of niet.
- Verdeel de klas in groepjes van 3 à 4 leerlingen.
- Bespreek in je groepje kort wat jullie zouden veranderen aan het huidige systeem waarbij in groep 8 al wordt bepaald naar welk niveau je gaat op de middelbare school. Schrijf jullie ideeën op.
- Bespreek dit klassikaal.