
Veel mensen brengen tegenwoordig dagelijks uren door op hun telefoon. Niet alleen volwassenen, maar ook jongeren en kinderen gebruiken hun smartphone steeds meer.
Die laatste groep krijgt op steeds jongere leeftijd een smartphone. Bovendien zitten negen van de tien jongeren dagelijks op sociale media. Telefoonverslaving onder jongeren is dan ook steeds vaker in het nieuws. Het demissionaire kabinet kwam in juni 2025 zelfs met een richtlijn om sociale media onder de vijftien jaar af te raden. Ook is er het advies dat het beter is dat kinderen tot groep acht geen smartphone gebruiken.
Wat je leert
- Wat is een reportage en hoe herken ik deze.
- Methodes bedenken om, samen met de rest van het gezin, schermgebruik te verminderen.
- Leerdoel: Begrijpend lezen, Leesvaardigheid
- Vak: Maatschappijleer, Maatschappijwetenschappen, Nederlands
Lessuggesties
Hoe is jouw smartphonegebruik?
Klassikaal
- Wie in de klas heeft een eigen smartphone? Welke groep is het grootst, leerlingen met of zonder smartphone?
- Hoeveel tijd breng je door op je telefoon? Wat doe je er vooral op? Bespreek dit met elkaar in de klas. Je docent noteert reacties op het digibord.
- Heb je zelf het idee dat te veel op je smartphone schadelijk is? Waarom wel/ niet?
Smartphonegebruik in het gezin
Klassikaal en groepjes
Een reportage is een journalistieke vorm waarbij de schrijver een gebeurtenis of situatie beschrijft op basis van eigen waarnemingen en ervaringen ter plaatse. Dit wordt vaak gekenmerkt door levendige beschrijvingen, directe citaten en een duidelijke structuur die de lezer meeneemt in het verhaal.
Deel 1 (klassikaal)
- Lees met de klas de volgende reportage:

- Uit welke elementen uit de tekst blijkt dat het om een reportage gaat? Noem er twee.
- Hoe verschillen vaders Maikel van Heeren en Chris Schoorl in hun benadering/aanpak van het smartphonegebruik van hun kinderen?
Deel 2 (groepjes)
- De klas wordt verdeeld in groepjes van 3 à 4 leerlingen.
- Bespreek eerst 5 minuten: hoe ziet jouw smartphonegebruik eruit? En in de rest van je gezin? Zijn er bijvoorbeeld bepaalde regels en houden je ouders/ verzorgers zich daar ook aan? 😉 Schrijf dit kort op.
- Wat zou jij kunnen doen om je schermtijd te verminderen?
- Welke activiteiten zouden daarvoor in de plaats kunnen komen? Wat wordt de grootste uitdaging?
- Jullie gaan nu een plan maken voor verantwoord schermgebruik, voor jezelf als de rest van je gezin. Schrijf op het vel papier dat je groepje heeft gekregen op wat jullie kunnen doen om minder met beeldschermen (telefoons en tablets) bezig te zijn. Denk bijvoorbeeld aan:
- Vervangende activiteiten (per gezinslid en samen).
- Wat is de maximale tijd die je per persoon per dag wel achter een beeldscherm mag doorbrengen?
- Tips & tricks voor alle gezinsleden om zich aan het plan te houden.