Wat doet een correspondent? Deel 2: Maral Noshad Sharifi

  • debatteren
  • Video

Totale lesduur: 50 min

Bekroond correspondent in de Verenigde Staten Maral Noshad Sharifi doet vanuit wereldstad New York verslag voor de Volkskrant. In deze les geeft ze de leerlingen een exclusief kijkje in haar leven in ‘The Big Apple’.

De leerlingen gaan aan de slag met het begrip ‘nieuwswaarde’; want hoe en wanneer is nieuws uit een ander land ook interessant voor de mensen in Nederland? Daarna onderzoeken de leerlingen of en hoe het verschil maakt als je verschillende mensen aan het woord laat in een artikel. In de laatste opdracht gaan ze aan de slag met een stelling.

Wat je leert:

  • Benoemen wat de nieuwswaarde van een bericht is
  • Kenmerken opnoemen van een reportage in de krant
  • De verschillen opnoemen tussen een reportage en een nieuwsbericht in de krant
  • Mijn mening bij een stelling geven en deze mening onderbouwen met argumenten

 

Lessuggesties

Video: Wat doet een correspondent? Deel 2: Maral Noshad Sharifi

  • VO bovenbouw vmbo
  • VO onderbouw havo/vwo
3:43 min

Bekijk hier de video die hoort bij deze les.

 

Is dit nieuws?!

  • VO Bovenbouw
25-30 min

Als je correspondent bent doe je voor het Nederlandse publiek verslag vanuit een ander land. In de video vertelt Maral dat ze de hele Verenigde Staten doorvliegt op zoek naar nieuws wat ook nieuwswaarde heeft voor de Nederlandse lezers. Niet alles wat in de Verenigde Staten gebeurt is namelijk interessant voor de mensen hier. Het is aan haar om daar iedere keer een goede afweging van te maken. Vaak in samenspraak met de redactie van de krant.

Klassikaal of groepjes

  • Bekijk de video tot 2m25s
  • Lees de volgende twee artikelen van Maral die in de krant zijn gepubliceerd:

Migrantenwijk Harlem vangt nieuwkomers met toenemende tegenzin op: ‘Ik ga straks op Trump stemmen’

De Volkskrant

Lees hier.

In een gedoneerde galajurk naar het eindexamenbal: de rijke traditie bezorgt miljoenen arme gezinnen in de VS een hoop stress

De Volkskrant

Lees hier.

  • Kun je omschrijven waarom dit nieuws de krant heeft gehaald? Met andere woorden: wat is de nieuwswaarde van deze berichten?
  • Bespreek je antwoorden in de klas.

Klassikaal

  • Bekijk de video tot 2m56s
  • Wat denk je, wordt dit een bericht met genoeg nieuwswaarde voor Nederland en gaat de krant er iets over publiceren?
  • Als je wilt mag je om de beurt vertellen waarom je dat wel/niet denkt. Belangrijk is dat je dat probeert te onderbouwen met argumenten.
  • Als iedereen die dat wil zijn antwoord heeft gegeven, kijken jullie de video af. Zijn er leerlingen verrast? En de leerlingen die het bij het juiste eind hadden: kloppen jullie antwoorden met de redenen die Maral noemt?

De verhalen

  • VO Bovenbouw
20 min

Bij het maken van een reportage is het voor de lezer vaak prettig als andere mensen in hun eigen woorden vertellen over een bepaalde situatie of gebeurtenis. Dat zorgt soms voor herkenning, of juist niet, maar het kan er in ieder geval voor zorgen dat het verhaal dichterbij komt. Soms kan het de lezer ook helpen een bepaalde situatie beter te begrijpen.

Klassikaal en in groepjes

  • Lees het volgende artikel waarin verschillende mensen aan het woord komen:

Progressieve jongeren zien Biden niet (meer) zitten: ‘Ik zie geen verschil met Trump’

De Volkskrant

Lees hier.

  • Verdeel de klas in groepjes van 4 à 5 leerlingen
  • Beantwoord de volgende vragen:
    – Zijn er verschillende standpunten die de geïnterviewde mensen innemen?
    – Waarom zou Maral juist voor deze mensen hebben gekozen voor haar artikel?
    – Waarom is wat zij te vertellen hebben van nieuwswaarde?
  • Dit artikel had ook een nieuwsbericht kunnen zijn waarin alleen feiten zouden worden opgesomd. Wat is het verschil tussen een nieuwsbericht en een reportage als deze? Bespreek de antwoorden in de klas.

De stelling bij ‘Wat is een correspondent? Deel 2’

  • VO Bovenbouw
10-15 min

De stelling:
‘Hoe dichterbij het nieuws, hoe meer nieuwswaarde. Hoe verder weg, hoe minder nieuwswaarde.’

Werkvorm:
Over de streep

Klassikaal

  • De docent trekt een denkbeeldige streep door de klas (of een echte met tape).
  • Als je het helemaal eens (100% eens) bent met de stelling ga je rechts op de streep staan en als je het er totaal mee oneens bent (0% eens) gaan links op de streep staan. In het midden mag (nog) niet.
  • Neem even de tijd om na te denken over argumenten waarom je op de plek bent gaan staan die je gekozen hebt.
  • Vervolgens krijgen jullie om beurten de kans om je argumenten te presenteren voor je plek aan de linkerkant of de rechterkant.
  • Met deze argumenten probeer je leerlingen die aan de andere kant staan te overtuigen en te laten wisselen van kant.
  • Wanneer iemand een nuance aanbrengt mag iedereen die dit goed vindt een stap naar het midden zetten.