Kleine klassen, grote klassen

  • Column
  • interview
  • Opinie

Totale lesduur:

school-6900381_1280

Er moet een einde komen aan overvolle klassen, vinden Tweede Kamerleden Ilana Rooderkerk en Sandra Beckerman.

Daarom dienden zij een wetsvoorstel in voor kleinere klassen op basis- en middelbare scholen. In haar column voor De Volkskrant betoogt Aleid Truijens waarom ze dit geen goed plan vindt.

In dit lesmateriaal analyseren leerlingen onder andere de column op de argumenten die in de tekst worden genoemd.

 

Lessuggesties

Liever klein of groot?

  • VO
5 min

Tweetallen:

  • Bespreek samen wat je denkt dat de voordelen en nadelen zijn van kleinere klassen.
  • Je krijgt 3 minuten om je gedachten op te schrijven
  • De antwoorden worden in de klas besproken en genoteerd op het digibord.

 

Argumenten voor en tegen

  • VO
10 min

Klassikaal:

  • Lees met de klas de column van Aleid Truijens:
Scherm­afbeelding 2025-09-02 om 15.03.51

Kleinere klassen zijn voor iedereen fijn, maar of je er meer leert is onduidelijk

De Volkskrant

Lees de column hier

  • Welke argumenten worden in de column genoemd? Bespreek die voor én tegen kleinere klassen.
  • Je docent noteert deze op het digibord.
  • Zijn er overeenkomsten met de argumenten die jullie in opdracht 1 zelf hadden bedacht?

Wat vind je zelf?

  • VO
15 min

Individueel:

  • Nu ga je zelf aan de slag. Schrijf een korte tekst (halve A4) waarin je jouw mening over kleinere klassen opschrijft.
  • Let erop dat je jouw mening/standpunt onderbouwt met goede argumenten. Minimaal twee.
  • Heb je de smaak te pakken? Je kunt nog tot 20 oktober meedoen met de Nieuws in de klas schrijfwedstrijd!