‘Wonderkind’

Totale lesduur: 35 min

Closeup of a plasma globe in the darkness

De vijftienjarige Laurent Simons mag zichzelf doctor in de kwantumfysica noemen. En dat is niet de enige prestatie waarmee de jongen het nieuws haalde.

Hij ging op zijn zesde al naar het gymnasium, twee jaar later begon hij aan een studie aan de Technische Universiteit Eindhoven en haalde op twaalfjarige leeftijd zijn master aan de Universiteit Antwerpen.

Wat zouden leerlingen doen als ze zelf ergens uitzonderlijk goed in zouden zijn? Welke elementen zijn minder leuk? In dit nieuwe lesmateriaal denken ze over deze vragen na, analyseren ze een nieuwsartikel en gaan ze in kranten op zoek naar andere jongeren die iets bijzonders hebben gedaan.

Wat je leert:

  • De belangrijkste informatie in een nieuwsartikel herkennen
  • Zoekvaardigheden verbeteren

Lessuggesties

Opdracht 1: Vloek of zegen?

  • VO
5 min

Tweetallen

  • De klas wordt verdeeld in tweetallen.
  • Welk uitzonderlijke talent zou jij willen hebben? Zou je makkelijk willen leren, goed kunnen sporten, heel creatief willen zijn, of misschien wel iets heel anders?
  • Wat zou jij doen als jij een uitzonderlijk talent zou hebben?
    • Zou je dat leuk vinden, of juist niet? Waarom?
    • Wat zou je met je talent willen doen?
  • Bespreek een aantal uitkomsten van de gesprekken samen met de klas.

Opdracht 2: Nieuwsjournaal

  • VO
15 min

Groepjes/klassikaal

  • De klas wordt verdeeld in groepjes van 4 of 5 leerlingen.
  • Samen met je groepje ga je een nieuwsitem voorbereiden over Laurent Simons.
  • Lees samen het onderstaande artikel:
Scherm­afbeelding 2025-11-18 om 14.20.23

‘Laurent Simons (15) mag zich doctor in de kwantumfysica noemen’

De Volkskrant

Lees het artikel

  • Wat zijn de belangrijkste punten uit het artikel?
  • Vat deze samen en schrijf een korte presentatietekst.
  • Kies een van de groepsleden die de tekst gaat ‘presenteren’ aan de rest van de klas.
  • Heeft iedereen dezelfde punten uitgekozen om hun nieuwsitem te maken? Of verschillen deze?

Alternatief

  • De leerlingen nemen hun nieuwsitem op en alle video’s worden in de klas afgespeeld.

Opdracht 3: Talent in de krant

  • VO
15 minuten

Individueel/tweetallen/groepjes

Voor deze opdracht kan gebruik worden gemaakt voor het tijdelijk en gratis krantenabonnement van Nieuws in de klas.

  • Je docent heeft verschillende kranten beschikbaar in de klas.
  • Ga in de krant op zoek  naar een talentvolle jongere of een jongere die een bijzondere prestatie heeft geleverd.
  • Omschrijf:
    • Hoe wordt het talent of de prestatie omschreven?
    • Is in het artikel ook te lezen welke rol de ouders/verzorgers spelen?
    • Wat zijn de overeenkomsten en/of verschillen met Laurent Simons uit het artikel uit de Volkskrant?
  • Je presenteert je bevindingen in de klas.