Taalvaardigheid

Lesmateriaal 80 jaar bevrijding

Lesmateriaal 80 jaar bevrijding

Op 5 mei is het precies 80 jaar geleden dat de Tweede Wereldoorlog in Nederland tot een einde kwam en het land werd bevrijd. Leerlingen van de bovenbouw VO bespreken eerst gezamenlijk wat ze van de Tweede Wereldoorlog weten en of en hoe ze Bevrijdingsdag vieren. Daarna analyseren ze met behulp van Taalsteun een column […]

Meer
Lesmateriaal Heffingen en handelsoorlog

Lesmateriaal Heffingen en handelsoorlog

Deze week is het nieuwe lesmateriaal een quiz over de importheffingen die de VS de afgelopen week oplegde en weer pauzeerde. De klas bekijkt eerst een korte video over de heffingen voordat ze hun kennis in groepjes gaan testen. In de quiz lezen ze met hun groepje ook een kort nieuwsbericht waarover ze een aantal […]

Meer
Lesmateriaal Smartphonegebruik

Lesmateriaal Smartphonegebruik

Veel mensen, volwassenen én jongeren, kijken dagelijks steeds langer naar het scherm van hun smartphone. In het nieuws verschijnen dan ook veel vaker nieuwsberichten over telefoonverslaving en de gevolgen daarvan. Sommige mensen vinden zelfs dat de smartphone verboden zou moeten worden voor kinderen onder de veertien jaar. In deze actuele opdracht gaan leerlingen onder andere […]

Meer
Lesmateriaal Tegen racisme en discriminatie

Lesmateriaal Tegen racisme en discriminatie

In deze les, die in het teken staat van de strijd tegen racisme en discriminatie – op 21 maart is het de Internationale Dag tegen Racisme en Discriminatie, bespreken leerlingen wat ze weten over de Black Lives Matter-beweging. Ze lezen ook een column over racisme tijdens carnaval en gaan zelf een kunstwerk met een maatschappelijke […]

Meer
Lesmateriaal Maakt nieuws je bang?

Lesmateriaal Maakt nieuws je bang?

Donald Trump, de oorlog in Gaza, de oorlog in Oekraïne… Kranten, het Jeugdjournaal, social media; er zijn heel veel plekken waar leerlingen in aanraking komen met nieuws. Vaak is kijken naar of het lezen van nieuws leerzaam, maar het kan ze ook bang maken of verdrietig laten voelen. In deze actuele opdracht onderzoeken en bespreken […]

Meer
Lesmateriaal Dienstplicht

Lesmateriaal Dienstplicht

In Nederland geldt de dienstplicht sinds 2020 voor iedereen, maar dat betekent niet dat men ook daadwerkelijk wordt opgeroepen; de opkomstplicht werd in 1997 namelijk afgeschaft. Toch is het onderwerp onder andere door de oorlog in Oekraïne en mogelijke toekomstige dreiging voor Europa, wel weer vaker in het nieuws. In de nieuwe actuele opdracht gaan […]

Meer
Lesmateriaal Allemaal voor de klas!

Lesmateriaal Allemaal voor de klas!

Steeds meer mensen willen leraar worden. In deze actuele opdracht gaan leerlingen in groepjes een artikel over dit onderwerp analyseren en ze gaan creatief nadenken: in duo’s of groepjes gaan ze hun ideeën over het vak van leraar visueel maken door middel van een poster. Bekijk en download het lesmateriaal hier

Meer
Lesmateriaal Rapporten en toetsen

Lesmateriaal Rapporten en toetsen

Het is weer de tijd voor de rapporten. Voor sommige leerlingen niets om je over druk te maken, voor anderen een terugkerende bron van spanning. Wat is hun ervaring met hoe hun ouders/verzorgers omgaan met hun resultaten? En wat vinden ze zelf van het wel of niet krijgen van een beloning voor hun schoolprestaties? Ook […]

Meer
Lesmateriaal de terugkeer van Trump

Lesmateriaal de terugkeer van Trump

De Verenigde Staten en de rest van de wereld maken zich op voor een nieuwe termijn onder president Donald Trump. Voor- en tegenstanders genoeg, maar wat denken leerlingen zelf dat de komende vier jaar allemaal staat te gebeuren? In dit nieuwe lesmateriaal leren ze onder andere hun gedachten en ideeën onderbouwd op papier te zetten. […]

Meer
Lesmateriaal Waar is de zon?

Lesmateriaal Waar is de zon?

In de korte opdracht ‘Waar is de zon?’ gaan de leerlingen een nieuwsartikel uit de Volkskrant analyseren op basis van de 5W1H-methode. Deze week is het onderwerp het gebrek aan zonlicht de afgelopen weken. Wat was hier nou de oorzaak van? Klimaatverandering? Of toeval? De actuele opdracht kan individueel, in groepjes of klassikaal worden gemaakt. […]

Meer