
Hoe kom jij aan je nieuws? Waar oudere generaties het laatste nieuws vaak kijken en lezen tijdens het journaal en in kranten, lijkt de kloof tussen jongeren en deze traditionele media steeds groter te worden. Zij volgen het nieuws vaak grotendeels via sociale media en de platformen die daarop actief zijn, bijvoorbeeld CestMocro.
Deze les laat de leerlingen nadenken over hun eigen nieuwsconsumptie en die van de volwassenen om hen heen, ze analyseren met elkaar een artikel over het populaire platform CestMocro en leren meer over het onderbouwen van hun eigen mening en het genre column.
Wat je leert:
- Inschatten of een bepaalde nieuwsbron betrouwbaar is of niet
- Journalistieke regels
- Je mening geven over CestMocro
Lessuggesties
Censuur?
- VO Bovenbouw
Door de rellen in Amsterdam na de voetbalwedstrijd tussen Ajax en Maccabi Tel Aviv werd er veel over het platform CestMocro gesproken. Sommige politieke partijen vonden de berichtgeving op dit platform te eenzijdig en zelfs neigen naar haatzaaierij en vonden dat het platform verboden moet worden. Veel mensen in Nederland zijn het hier niet mee eens omdat er dan sprake zou zijn van censuur. Bovendien is CestMocro een kanaal dat erg populair is onder jongeren, terwijl oudere generaties hun nieuws vaak op andere plekken vinden.
Klassikaal
- Bekijk de volgende korte video’s in de klas:

Caroline Van Der Plas heeft in de Tweede Kamer nu al meer kritiek geuit op Cestmocro dan op Benjamin Netanyahu.
CestMocro (Instagram)

Volgens experts is het niet de taak van de overheid om maatregelen te nemen tegen Cestmocro.
NOS Stories (Instagram)
- Wie kent het account CestMocro? (steek je vinger op)
- Wie gebruikt dit account om aan nieuws te komen? Of bekijk je het met een andere reden? Zo ja, welke?
- Vind je het een betrouwbare nieuwsbron? Waarom wel/niet? Wat maakt een nieuwsbron betrouwbaar?
Wat is betrouwbaar?
- VO Bovenbouw
Journalisten kunnen niet alles zomaar opschrijven. Om te beoordelen of nieuws betrouwbaar is, checken journalisten het nieuws onder andere op feiten. Er zijn nog een aantal andere regels waar ze zich aan moeten houden.
Klassikaal
- Bekijk de ‘Journalistieke regels’ (menu uitklappen) in het Journalistiek handboek.
- Lees samen met de klas het volgende artikel:

CestMocro was een nieuwsplatform tot 7 oktober 2023: toen kozen anonieme makers duidelijk stelling
Algemeen Dagblad
- De docent geeft een paar leerlingen de beurt om het artikel samen te vatten.
Groepjes
Beantwoord de volgende vragen:
- Wat is de kritiek op CestMocro?
- Waarom vindt Naomi Mestrum, directeur van Cidi, CestMocro geen nieuwsplatform?
- Van wie krijgt het netwerk steun? In welke vorm?
- Heeft het AD zich bij het schrijven van dit artikel gehouden aan de journalistieke regels die jullie aan het begin van deze les in het Journalistiek handboek hebben gelezen?
Jouw eigen mening
- VO Bovenbouw
In de krant zijn er in principe een paar plekken waar meningen te lezen zijn. Een voorbeeld hiervan is een column (zie journalistieke genres in het Journalistiek handboek). In deze opdracht ga jij jouw commentaar geven op een actueel onderwerp. Maak je niet druk dat je stukje per se onverwachts, of humoristisch moet zijn, het gaat er vooral om dat je gaat nadenken waarom je iets vindt en daarvoor meerdere argumenten weet te bedenken.
Individueel
- Lees ter voorbereiding de column van Emma Curvers uit De Volkskrant:

Caroline van der Plas en Cestmocro verschillen niet zoveel van elkaar als zij zou willen
De Volkskrant
- Schrijf nu zelf een stuk tekst (ongeveer ½ A4) op basis van de vraag: Wat vind jij van een platform als CestMocro en de kritiek erop? Probeer je standpunt te onderbouwen met een aantal (minimaal 2) argumenten.
- Teksten kunnen evt. klassikaal in de klas worden besproken.