Praktijkvoorbeelden

Praktijkvoorbeeld: Voorlezen uit de krant

Praktijkvoorbeeld: Voorlezen uit de krant

Voorlezen heeft een positief effect op de leesvaardigheid van leerlingen. Dat geldt voor zowel jonge leerlingen als oudere leerlingen. Het voorlezen van koppen van de krant kan de interesse naar het lezen van artikelen stimuleren.

Meer
Praktijkvoorbeeld: Actualiteitsspellen

Praktijkvoorbeeld: Actualiteitsspellen

Met spellen rond actualiteit komen leerlingen op een activerende en interactieve manier in aanraking met het nieuws. Gamification wordt al veel toegepast in het onderwijs. Docenten zetten spelelementen in om hun leerlingen beter te laten leren. Sommige docenten maken hun eigen spel. Op deze pagina verzamelen wij voorbeelden van spellen met actualiteit. Ken je ook […]

Meer
Mooie nieuwsproducties voor MediaMasters

Mooie nieuwsproducties voor MediaMasters

Veel scholen hebben nieuwsproducties ingestuurd tijdens de Week van de Mediawijsheid. Klassen die deelnemen aan MediaMasters verdienen extra punten als ze een een krant met de nieuwstool van Nieuws in de klas maken.

Meer
Docentenprofiel Ewald Rampersad

Docentenprofiel Ewald Rampersad

Nieuws in de klas op bezoek bij Ewald Rampersad op het Carré College in Rotterdam.
Docenten die met Nieuws in de klas werken onderschrijven de punten taalvaardigheid, mediawijsheid en burgerschap. Wie zijn deze docenten en hoe maken zij gebruik van Nieuws in de klas?

Meer
Docentenprofiel: Rob van de Sande

Docentenprofiel: Rob van de Sande

Nieuws in de klas op bezoek bij Rob van de Sande, docent Nederlands en Mediawijsheid op de Pabo Fontys Hogeschool ‘s-Hertogenbosch.
Docenten die met Nieuws in de klas werken onderschrijven de speerpunten taalvaardigheid, mediawijsheid en burgerschap. Wie zijn deze docenten en hoe maken zij gebruik van de diensten van Nieuws in de klas?

Meer
Docentenprofiel: Linda Sigmond

Docentenprofiel: Linda Sigmond

Nieuws in de klas op bezoek bij Linda Sigmond, docent Nederlands op het Ichtus Lyceum in Driehuis.
Docenten die Nieuws in de klas gebruiken werken aan de speerpunten taalvaardigheid, mediawijsheid en burgerschap. Wie zijn deze docenten en hoe maken zij gebruik van de diensten van Nieuws in de klas?

Meer
Maatschappijleer Praktische Opdracht

Maatschappijleer Praktische Opdracht

Daan Verhoeven is docent maatschappijleer op Dalton Den Haag en werkt meerdere jaren met de Nieuwsservice van Nieuws in de klas. In zijn lokaal heeft hij een archief opgebouwd van bijzondere voorpagina’s door de jaren heen. Sinds januari 2017 zet hij de gratis couponcodes van Blendle in voor zijn leerlingen. Met het nieuws van de diverse kranten als bron doen de leerlingen onderzoek voor hun Praktische Opdracht voor Maatschappijleer. Ook de Nieuwstool.nl wordt daarbij ingezet.

Meer
Workshop rekenen met Nieuws in de klas

Workshop rekenen met Nieuws in de klas

‘Het nieuws is smullen voor rekenen’ 
 Leerkrachten over rekenen aan de hand van het nieuws
Rekenen en taal vormen de kernvakken van het basisonderwijs. Op het congres Rekenen op taal heeft Nieuws in de klas een workshop betekenisvol rekenen aan de hand van actualiteiten verzorgd. Het congres werd voor de tweede keer georganiseerd en is een initiatief van Volgens Bartjens en Meer Taal in samenwerking met Uitgeverij Koninklijke van Gorcum.

Meer
Docentenprofiel: Myriam Mousset

Docentenprofiel: Myriam Mousset

Nieuws in de klas bij Myriam Mousset, leerkracht bij de Vrije Ruimte, groep 7 en 8.
Docenten die Nieuws in de klas gebruiken werken aan de speerpunten taalvaardigheid, mediawijsheid en burgerschap. Wie zijn deze docenten en hoe maken zij gebruik van de diensten van Nieuws in de klas?

Meer
Docentenprofiel: Gerton Weck

Docentenprofiel: Gerton Weck

Nieuws in de klas bij Gerton Weck, docent op het Melanchton Schiebroek.
Docenten die met Nieuws in de klas werken onderschrijven de speerpunten taalvaardigheid, mediawijsheid en burgerschap. Wie zijn deze docenten en hoe maken zij gebruik van de diensten van Nieuws in de klas?

Meer