De digitale nieuwscollage

In 2011 hebben Nieuws in de klas en het Creative Learning Lab van Waag Society een creatief en vernieuwend leerarrangement ontwikkeld voor het voortgezet onderwijs: De Digitale Nieuwscollage.

De Digitale Nieuwscollage is gericht op het analyseren, bewerken en bespreken van  nieuwsteksten over maatschappelijke onderwerpen in lessen Nederlands.

Leerlingen markeren en annoteren teksten en beelden, maken onderscheid tussen feiten en meningen en bespreken de betrouwbaarheid van bronnen. Zij combineren daarmee tekstanalyse met een actieve bespreking van hoe nieuwsmedia te werk gaan in hun berichtgeving.

De Digitale Nieuwscollage verbindt taalvaardigheid aan mediawijs burgerschap. In 2011 is het project afgerond.

Het leerarrangement ontving op 28 maart 2012 de IPON Mediawijzer.net Award 2012. Uit de vele inzendingen koos de jury uiteindelijk voor De Digitale Nieuwscollage, “(…) omdat het met behulp van nieuwe technologieën jongeren op positieve wijze laat ervaren wat nieuwsmedia hen te bieden hebben.”

Zie ook het volledige persbericht: IPON Mediawijzer.net Award voor De Digitale Nieuwscollage

Nieuwsbrief