Actuele opdracht: Algoritmen verbeteren ons leven?

Deze actuele opdracht over algoritmen is direct in de les te gebruiken.

Data zijn het nieuwe goud. Op basis van online keuzes kunnen apps je heel eenvoudig aanbieden wat je nog meer leuk vindt. Dit is nog maar een van de vele gebruiksmogelijkheden van algoritmen. Wat kunnen we daar allemaal niet mee vergemakkelijken en verbeteren?

 

Bron:
AD Hoe jouw leven ‘prettiger’ wordt door algoritmen: ‘Een mens denkt niet altijd in optimale mogelijkheden’

 

Woordenschat
algoritmen – logistieke – rekenkracht – formules – routing – automatisering – analisten – eureka-moment

Leerdoel
Ik kan belangrijke toepassingsmogelijkheden van algoritmen noemen.

Opdracht 1 – Teken!
Vorm een tweetal en teken om beurten een belangrijk begrip of een deelonderwerp uit de tekst. De ander raadt het begrip of het deelonderwerp en licht het daarna kort toe.

Opdracht 2 – Infographic
Maak een overzicht in beeld en tekst van hoe we algoritmen in ons dagelijks leven toepassen.

Opdracht 3 – Voor- en nadelen
Beschrijf kort waar jij vooral te maken hebt met algoritmen en wat jij ervaart als voor- en nadelen.

 

Differentiëren met Nieuwsservice

Bij deze opdracht kan de gratis Nieuwsservice worden gebruikt om te differentiëren. U kunt u deze opdracht gebruiken met artikelen die leerlingen zoeken op basis van het onderwerp. Of u kunt zelf teksten selecteren van een ander niveau. Leerlingen kunnen de opdracht ook maken aan de hand van die artikelen.

Met de Nieuwsservice kunnen dag- en weekbladen gratis bezorgd worden voor docenten waarmee authentieke bronnen gebruikt kunnen worden in de les.

Over MNM Week

Deze opdracht is gemaakt voor MNM Week. Regelmatig worden actuele opdrachten geplaatst die ook te vinden zijn op www.MNMWeek.nl.

Type opdracht
Tijdsbesteding
20-40 min.
In samenwerking met
MNM Week

Nieuwsbrief