Actuele opdracht: Ramadan begint

Deze actuele opdracht is direct in de les en op afstand te gebruiken.

Vanaf 23 april vasten de meeste moslims. Tijdens de maand ramadan concentreren moslims zich op het geloof en zijn meer verbonden met elkaar. In deze tijden van corona en social distancing kan de ramadan ook niet helemaal als vanouds plaatsvinden. Lees meer over de ramadan van 2020 in het artikel Niet samen bidden en geen groot Suikerfeest: ramadan dit jaar anders en lees de terugblik Het einde van de ramadan: ‘Zo jammer dat het voorbij is’ uit 2019.

Woordenschat 

tekst 1
▢ de imam
▢ weldenkend
▢ de iftar
▢ een hart onder de riem steken
▢ ergens lering uit trekken

tekst 2
▢ reinigen / zuiveren (religieuze betekenis)
▢ acclimatiseren
▢ de religie

Leerdoel 
▢ Ik kan vertellen wat de vastenmaand ramadan voor moslims betekent

Opdracht

A. Vragen

tekst 1
1. Wat wordt bedoeld met het woord moskeekoepel (alinea 2)?
2. Wat wordt bedoeld met het woord beleving (alinea 3)?
3. Wat wordt bedoeld met de zin ¨Ieder weldenkend mens ziet de bui hangen¨ (alinea 4)?
4. Welke kenmerken/richtlijnen van de ramadan worden in de tekst genoemd?
5, Welke aanpassingen van ramadan 2020 noemt de tekst?

tekst 2
1. Wat bedoelt Chayma met ¨hart en geest reinigen¨ (alinea 1)?
2. Wat bedoelt Chayma met de uitspraak ¨dan is de magie er ook een beetje vanaf¨ (alinea 5)?
3. Wat bedoelt Nourdeen met acclimatiseren (alinea 9)?
4. Waarom gebruikt Nourdeen het woord workshop (alinea 12)?
5. Welke kenmerken/richtlijnen van de ramadan worden in de tekst genoemd?
6. Welke kenmerken/richtlijnen van het Suikerfeest worden in de tekst genoemd?
7. Wat is de belangrijkste opbrengst van de ramadan voor Chayma en Nourdeen?
Voor Chayma:
Voor Nourdeen:
8. Waarom zijn mensen rouwig om het einde van de vastenmaand?

B. Mindmapping
Vertel het verhaal van ramadan in zoveel mogelijk beeld en zo weinig mogelijk tekst. Zorg dat je alle belangrijke zaken uit de teksten noemt. Zorg dat de beelden in je mindmap het verhaal helpen uitleggen en op die manier werkelijk een bijdrage leveren. Bekijk om te beginnen een aantal voorbeelden op internet.

In de mindmap besteed je aandacht aan de volgende onderwerpen:

uit tekst 1

  • Suikerfeest
  • vasten avondgebeden
  • coronamaatregelen
  • iftar
  • samen zijn
  • moskee
  • vrijheid

uit tekst 2

  • acclimatiseren
  • hart en geest reinigen/zuiveren
  • energie
  • zonsopgang
  • zonsondergang
  • religie
  • rouwen

Differentiëren met NieuwsserviceBij deze opdracht kan de gratis Nieuwsservice Digitaal worden gebruikt om te differentiëren. U kunt u deze opdracht gebruiken met artikelen die leerlingen zoeken op basis van het onderwerp waarbij ze zelf moeilijke woorden en vragen noteren. Of u kunt zelf teksten selecteren van een ander niveau. Leerlingen kunnen de opdracht ook maken aan de hand van die artikelen.

Met de Nieuwsservice Digitaal krijgt u en uw leerlingen kosteloos toegang tot digitaal nieuws.

Over MNM Week

Deze opdracht is gemaakt voor MNM Week. Regelmatig worden actuele opdrachten geplaatst die ook te vinden zijn op www.MNMWeek.nl.

Type opdracht
Tijdsbesteding
20-40 min.
In samenwerking met
MNM Week

Nieuwsbrief