Leerlingen gaan met deze lessuggestie onderzoeken wat goed nieuws is en gaan in gesprek over de nieuwswaarde van berichtgeving. Hoe komt het dat slecht nieuws vaak meer aandacht krijgt dan goed nieuws?
Deze actuele opdracht over de de bestorming van het Capitool is direct in te zetten voor leerlingen.
Op 10 december 1948 is de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens aangenomen. Met deze lessuggestie besteedt u aandacht aan de mensenrechten en hoe deze kunnen botsen.
In deze opdrachten gaan leerlingen aan de slag met rekenopdrachten aan de hand van de actualiteit. Om het nieuws te kunnen volgen, is het belangrijk om cijfers en grafieken te kunnen lezen. En het motiveert leerlingen om te leren rekenen aan de hand van de actualiteit.
In deze lessuggestie kijken leerlingen terug op het nieuws van de afgelopen tijd en bepalen de nieuwswaarde van berichten.
Bij de lessuggestie Gedichten in het nieuws maken leerlingen gedichten met teksten uit het nieuws. Stimuleer leerlingen en ga creatief aan de slag met de actualiteit.
Onderwerpen uit de methoden worden geregeld in nieuwsmedia behandeld. Dit is een mooie gelegenheid om leerlingen te laten ervaren hoe relevant het is wat zij leren.
In de media wordt bericht over uiteenlopende onderwerpen. Daarmee zijn kranten en nieuwssites een goede bron van informatie. Met deze lessuggestie maken leerlingen een dossier aan over een zelfgekozen onderwerp.