Onlangs waren er twee berichten over opvallende kunst in het nieuws. Kunstenaars die een statement willen maken en dat op een bijzondere manier doen.
Leerlingen gaan met deze lessuggestie onderzoeken wat goed nieuws is en gaan in gesprek over de nieuwswaarde van berichtgeving. Hoe komt het dat slecht nieuws vaak meer aandacht krijgt dan goed nieuws?
Deze actuele opdracht over de de bestorming van het Capitool is direct in te zetten voor leerlingen.
Op 10 december 1948 is de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens aangenomen. Met deze lessuggestie besteedt u aandacht aan de mensenrechten en hoe deze kunnen botsen.
De lessuggesties gaan over beeldspraak en stijlfiguren in het nieuws. Leerlingen lezen actuele artikelen en gaan op zoek naar voorbeelden en maken onderscheid tussen de letterlijke en figuurlijke betekenis van tekst.
Scholieren leren hoe framing werkt met de lessuggestie Framing in het nieuws. Ze krijgen inzicht in de gevoelswaarde en bijbetekenis van woorden die in het nieuws worden gebruikt.
Deze actuele opdracht is direct te gebruiken in de les.
Deze actuele opdracht is direct te gebruiken in de les.
Leerlingen lezen het nieuws vanuit het perspectief van een fictief personage. Door deze lessuggestie ervaren leerlingen dat hetzelfde nieuws verschillend ontvangen kan worden. Daarnaast leren ze zich inleven in een personage van boek. Om deze lessuggestie te doen hebben de leerlingen eerst een fictieboek gelezen.
Op de voorpagina van een dag- of weekblad of op de homepage van een nieussite staat vaak een grote foto. Het maakt het nieuws aantrekkelijker, maar heeft ook tot doel om het artikel te verduidelijken.