Deze actuele opdracht over de vraag of het WK voetbal geboycot moet worden, is direct in te zetten voor leerlingen.
Om een tekst goed te begrijpen is het van belang om een tekst samen te kunnen vatten en de hoofdgedachte eruit te halen.
De reacties en discussies over #ikdoenietmeermee zijn prachtige lesmaterialen om te gebruiken bij taal, mediawijsheid en burgerschap.
Scholen luiden de noodklok. Ze zien een forse toename van het aantal wapens op school.
Scholieren leren hoe framing werkt met de lessuggestie Framing in het nieuws. Ze krijgen inzicht in de gevoelswaarde en bijbetekenis van woorden die in het nieuws worden gebruikt.
Journalisten gebruiken voor een nieuwsartikel of -item informatie van derden. Zo dienen persbureaus, deskundigen en getuigen als bron voor het nieuws.
‘Bekijk de krant eens goed’ is een direct bruikbare les. De bedoeling van deze opdracht is dat leerlingen de krant gaan onderzoeken en ontdekken door de vragen en opdrachten. Zo komen leerlingen te weten hoe een krant in elkaar zit.
In de media wordt bericht over uiteenlopende onderwerpen. Daarmee zijn kranten en nieuwssites een goede bron van informatie. Met deze lessuggestie maken leerlingen een dossier aan over een zelfgekozen onderwerp.