Onlangs waren er twee berichten over opvallende kunst in het nieuws. Kunstenaars die een statement willen maken en dat op een bijzondere manier doen.
Deze actuele opdracht over de de bestorming van het Capitool is direct in te zetten voor leerlingen.
Leer leerlingen hoe je moet debatteren aan de hand van het televisiedebat voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen.
De reacties en discussies over #ikdoenietmeermee zijn prachtige lesmaterialen om te gebruiken bij taal, mediawijsheid en burgerschap.
Met deze lessuggestie kunnen leerlingen argumenten leren herkennen in het nieuws. Aan de hand de actuele artikelen gaan leerlingen op zoek naar voorbeelden van objectieve en subjectieve argumenten.
Deze actuele opdracht over het bespreken van racisme is direct in te zetten voor leerlingen.
Scholieren leren hoe framing werkt met de lessuggestie Framing in het nieuws. Ze krijgen inzicht in de gevoelswaarde en bijbetekenis van woorden die in het nieuws worden gebruikt.
Nieuwsberichten in de krant of op tv bevatten zowel feiten als meningen. Daarom is het belangrijk om een duidelijk onderscheid tussen deze twee te maken. Maar hoe kun je zien of bijvoorbeeld een uitspraak een feit of een mening is?
Beroemdheden komen veelvuldig in het nieuws. Ze staan graag in de spotlights om hun verkoopcijfers te verhogen en hun imago te verbeteren. Maar horen deze berichten wel in de krant of in een nieuwsuitzending?