Juice-kanalen leiden tot veel discussie. Mag je zomaar roddels verspreiden? Daar kwam veel discussie over toen Yvonne Coldeweijer een BN’er betichte van het slikken van dieetpillen. De ruzie tussen Yvonne en Samantha Steenwijk liep zo hoog op dat de rechter eraan te pas moest komen. En die was glashelder: Roddels verspreiden mag niet zomaar. Daarom […]
Onlangs waren er twee berichten over opvallende kunst in het nieuws. Kunstenaars die een statement willen maken en dat op een bijzondere manier doen.
Deze actuele opdracht over algoritmen is direct in de les te gebruiken.
Leerlingen gaan met deze lessuggestie onderzoeken wat goed nieuws is en gaan in gesprek over de nieuwswaarde van berichtgeving. Hoe komt het dat slecht nieuws vaak meer aandacht krijgt dan goed nieuws?
Deze actuele opdracht over de meteoriet waardoor dinosauriërs uitstierven is direct in te zetten voor leerlingen.
Deze actuele opdracht over de vraag of het WK voetbal geboycot moet worden, is direct in te zetten voor leerlingen.
Deze actuele opdracht over de covid-vaccinatie is direct in te zetten voor leerlingen.
Om een tekst goed te begrijpen is het van belang om een tekst samen te kunnen vatten en de hoofdgedachte eruit te halen.
De reacties en discussies over #ikdoenietmeermee zijn prachtige lesmaterialen om te gebruiken bij taal, mediawijsheid en burgerschap.
Met deze lessuggestie kunnen leerlingen argumenten leren herkennen in het nieuws. Aan de hand de actuele artikelen gaan leerlingen op zoek naar voorbeelden van objectieve en subjectieve argumenten.