Leerlingen gaan met deze lessuggestie onderzoeken wat goed nieuws is en gaan in gesprek over de nieuwswaarde van berichtgeving. Hoe komt het dat slecht nieuws vaak meer aandacht krijgt dan goed nieuws?
Deze actuele opdracht over de de bestorming van het Capitool is direct in te zetten voor leerlingen.
De reacties en discussies over #ikdoenietmeermee zijn prachtige lesmaterialen om te gebruiken bij taal, mediawijsheid en burgerschap.
In deze lessuggestie vergelijken leerlingen verschillende voorpagina’s van diverse nieuwstitels.
Op de voorpagina van een dag- of weekblad of op de homepage van een nieussite staat vaak een grote foto. Het maakt het nieuws aantrekkelijker, maar heeft ook tot doel om het artikel te verduidelijken.
Er zijn in Nederland allerlei soorten nieuwsmedia die via verschillende kanalen het nieuws brengen. Hoe je het nieuws volgt, verschilt per persoon.
Journalisten gebruiken voor een nieuwsartikel of -item informatie van derden. Zo dienen persbureaus, deskundigen en getuigen als bron voor het nieuws.
In kranten staan geregeld cartoons: humoristische tekeningen, met of zonder tekst. In het nieuws gaat het vaak om een karikatuur van een bekend persoon of een persiflage van een actuele situatie.
Een nieuwsartikel of -item kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd: niet iedereen zal dezelfde conclusie trekken na het lezen of zien ervan. De interpretatie ervan is dus persoonsgebonden.
In dag- of weekbladen of op sommige nieuwssites staan recensies van boeken. Deze zijn vrijwel allemaal opgebouwd uit vaste onderdelen, zoals feitelijke gegevens, een samenvatting, een analyse en een beoordeling.