Leerlingen gaan met deze lessuggestie onderzoeken wat goed nieuws is en gaan in gesprek over de nieuwswaarde van berichtgeving. Hoe komt het dat slecht nieuws vaak meer aandacht krijgt dan goed nieuws?
Deze actuele opdracht over de vraag of het WK voetbal geboycot moet worden, is direct in te zetten voor leerlingen.
Deze actuele opdracht over de covid-vaccinatie is direct in te zetten voor leerlingen.
Om een tekst goed te begrijpen is het van belang om een tekst samen te kunnen vatten en de hoofdgedachte eruit te halen.
Scholen luiden de noodklok. Ze zien een forse toename van het aantal wapens op school.
Een nieuw rapport van het WNF wijst op een groot aantal dieren dat op het punt staat te verdwijnen in Nederland.
Scholieren leren hoe framing werkt met de lessuggestie Framing in het nieuws. Ze krijgen inzicht in de gevoelswaarde en bijbetekenis van woorden die in het nieuws worden gebruikt.
Deze opdracht over de bosbranden in Australië is direct in de les te gebruiken.
Bij de lessuggestie Gedichten in het nieuws maken leerlingen gedichten met teksten uit het nieuws. Stimuleer leerlingen en ga creatief aan de slag met de actualiteit.
In de methode worden verschillende taalkundige verschijnselen behandeld. Met deze lessuggestie wordt deze theorie toegepast op een (zelfgekozen) artikel.