Lessuggesties

Volg de kabinetsformatie met de klas

Volg de kabinetsformatie met de klas

De formatie van een nieuw kabinet verloopt moeizaam. Volg met de klas het formatieproces en leer over verschillende rollen in de politiek met de opdrachten.

Meer
Actuele opdracht: Voetballen in Qatar?

Actuele opdracht: Voetballen in Qatar?

Deze actuele opdracht over de vraag of het WK voetbal geboycot moet worden, is direct in te zetten voor leerlingen.

Meer
Actuele opdracht: De slag om het Capitool

Actuele opdracht: De slag om het Capitool

Deze actuele opdracht over de de bestorming van het Capitool is direct in te zetten voor leerlingen.

Meer
Samenvatting maken

Samenvatting maken

Om een tekst goed te begrijpen is het van belang om een tekst samen te kunnen vatten en de hoofdgedachte eruit te halen.

Meer
Debatteren voor dummies

Debatteren voor dummies

Leer leerlingen hoe je moet debatteren aan de hand van het televisiedebat voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen.

Meer
Bespreek #ikdoenietmeermee in de klas

Bespreek #ikdoenietmeermee in de klas

De reacties en discussies over #ikdoenietmeermee zijn prachtige lesmaterialen om te gebruiken bij taal, mediawijsheid en burgerschap.

Meer
Rekenen met het nieuws

Rekenen met het nieuws

In deze opdrachten gaan leerlingen aan de slag met rekenopdrachten aan de hand van de actualiteit. Om het nieuws te kunnen volgen, is het belangrijk om cijfers en grafieken te kunnen lezen. En het motiveert leerlingen om te leren rekenen aan de hand van de actualiteit.

Meer
Actuele opdracht: Ramadan begint

Actuele opdracht: Ramadan begint

Deze actuele opdracht is direct in de les en op afstand te gebruiken.

Meer
Framing in het nieuws

Framing in het nieuws

Scholieren leren hoe framing werkt met de lessuggestie Framing in het nieuws. Ze krijgen inzicht in de gevoelswaarde en bijbetekenis van woorden die in het nieuws worden gebruikt.

Meer
Actuele opdracht: Zwaarder gestraft dan we dachten

Actuele opdracht: Zwaarder gestraft dan we dachten

In discussies over misdaad wordt vaak de vraag gesteld of straffen niet te laag zijn en hogere straffen kunnen afschrikken.

Meer