Omgaan met schokkend nieuws in de klas

Hoe praat je met leerlingen over heftige gebeurtenissen, zoals oorlogen of terroristische aanslagen? Soms kun je niet om het nieuws heen. Het helpt om schokkend nieuws van context te voorzien zodat de fantasie van leerlingen niet op hol slaat.

Bij heftige nieuwsgebeurtenissen komen leerlingen in aanraking met de berichtgeving, ook als ze er niet naar op zoek zijn. Bijvoorbeeld via social media waarop foto’s en video’s verschijnen. Het is belangrijk dit nieuws te bespreken, zodat kinderen weerbaarder worden voor schokkend nieuws.

Het Is goed om het nieuws te bespreken en daarmee  kinderen gerust te stellen en het nieuws te nuanceren. Maar licht wel achtergronden toe als het helpt om het nieuws in context te plaatsen en te relativeren.

Wees terughoudend met beelden en teveel details, stel vooral vragen aan leerlingen: wat zijn de bekende feiten. Als er op geruchten en provocerende uitspraken gereageerd wordt, vraag hoe leerlingen zich daarbij voelen. Probeer feiten, geruchten en meningen te scheiden.
Maar houd vooral de leerlingen in de gaten, ze moeten niet overvoerd worden: het gaat om geruststellen, nuanceren en relativeren.

 

In gesprek met de klas over terroristen, aanslagen en radicalisering

Het is niet altijd makkelijk om in gesprek met de klas te gaan over heftige gebeurtenissen zoals de aanslagen, radicalisering en extremisme.
Lessuggesties en blogs bieden houvast bij het bespreken van heftig nieuws in het onderwijs. Hier vindt u een aantal goede tips en materiaal dat naar aanleiding van eerder schokkend nieuws door verschillende organisaties is ontwikkeld :

Algemene lessuggesties te gebruiken bij schokkend nieuws

Een aantal algemene lessuggesties kan gebruikt worden om het nieuws te bespreken:

Nieuwsbrief