Workshop mediawijsheid door nieuwsredacteuren

Hoe weet je of een nieuwsbericht klopt? Is een Instagram-post betrouwbaar als deze veel likes heeft? En vertelt een online foto altijd het hele verhaal? Jongeren krijgen hun nieuws tegenwoordig vooral via social media; met een druk op de knop hebben ze dat ene spannende/interessante/lekkere bericht snel verder verspreid. Maar hmm, wát hebben ze daarmee  eigenlijk verder de wereld in gebracht?

Hella Hueck, Aäron Loupatty en Anouk Turkenburg, drie redacteuren van Het Financieele Dagblad en BNR Nieuwsradio, werken elke dag met nieuws. Ze checken berichten, onderzoeken hun bronnen en proberen feiten boven tafel te krijgen. Ze weten dat er meer nepnieuws in omloop is, zien de risico’s daarvan voor hun vak en onze samenleving. Daarom hebben zij een gastles ontwikkeld voor middelbare scholieren tussen 12 en 15 jaar. Journalisten van beroep leren de leerlingen zo zelf denken als journalisten. Wie is de bron van dit bericht en hoe betrouwbaar is deze, is er nog een tweede bron en wordt er ook wederhoor gepleegd? Want wie denkt als een journalist, houdt nepnieuws buiten de deur.

Graag komen Hella, Aäron en Anouk met collega’s langs op scholen voor een lesuurtje mediawijsheid, op vmbo, havo en vwo-scholen in de Randstad (Randstad is hierbij een breed begrip). Zij hebben al workshops gegeven op o.a. het Metis Montessori en CSB in Amsterdam en op SG Antoni Gaudí in Purmerend.

Heb je interesse? Stuur dan een mailtje naar evelyn.blazer@fdmediagroep.nl en maak een afspraak!

Nieuwsbrief