Week van de Mediawijsheid bijna van start: een overzicht

Vrijdag 4 november gaat de Week van de Mediawijsheid van start! De mediawijsheid van jouw leerlingen vergroten? Nieuws in de klas heeft voor zowel het primair onderwijs als het voortgezet hard gewerkt aan het tot stand brengen van interessante lesprogramma’s. Vind hieronder een overzicht van de verschillende interactieve lesideeën. 

MediaMasters (primair onderwijs)

Nieuws in de klas neemt ook dit jaar weer deel aan MediaMasters! MediaMasters is een spannende serious game over de kansen en gevaren van (digitale) media. Door het spelen van de game bouwen leerlingen basiskennis op over mediawijsheid terwijl spelenderwijs ook taalvaardigheid en waar relevant basale rekenvaardigheden aan de orde komen. Strijd tijdens de Week van de Mediawijsheid van 3 t/m 11 november 2022 tegen duizenden klassen om de titel ‘meest mediawijze klas van Nederland’. Gaat jouw klas er met de winst van door? Schrijf je gratis in via mediamasters.nl

 

MediaMasters Extra (primair onderwijs)

Wist je dat je leerlingen straks op MediaMasters Extra ook een eigen krant kunnen maken met nieuws dat zij belangrijk vinden? Op deze manier verdienen zij extra bits voor hun klas! Doen jullie ook mee? Let er wel op dat leerlingen hun klassennaam nodig hebben om de extra bits te verdienen. Daarnaast kunnen jullie met deze opdracht ook nog een super toffe extra prijs winnen. De games op MediaMasters Extra zijn vanaf donderdag te spelen via: mediamasters-extra.nl

 

Breaking News! (voortgezet onderwijs)

Hebben jouw leerlingen een neus voor nieuws, zijn zij in staat doortastende vragen te stellen en op cruciale momenten knopen door te hakken? Kortom: is jouw klas in het bezit van journalistiek DNA? Kom dan tijdens de Week van de Mediawijsheid samen e-stage lopen op de nieuwsredactie van Nieuws in de klas!

 

Door middel van een interactieve experience, via educatief platform Lessonup, loopt jouw klas virtueel stage op een nieuwsredactie. Als stagiaires worden leerlingen regelmatig voor verschillende keuzes gesteld: welk nieuws hoort op de voorpagina thuis, zouden zij geld betalen voor een unieke scoop en welke eisen stellen zij aan de betrouwbaarheid van bronnen? Op hun eigen smartphone selecteren leerlingen een optie, waarna het resultaat van de klas als geheel op het digibord verschijnt. Vervolgens is er ruimte voor discussie: waarom is het belangrijk dat een journalist vanuit journalistieke waarden redeneert en welke keuze doet aan deze waarden het meeste recht?

 

‘Breaking News!’ is tijdens de Week van de Mediawijsheid gratis beschikbaar via https://www.nieuwsindeklas.nl/breakingnews/

Nieuwsbrief