‘Het nieuws is smullen voor rekenen’
Leerkrachten over rekenen aan de hand van het nieuws
Rekenen en taal vormen de kernvakken van het basisonderwijs. Op het congres Rekenen op taal heeft Nieuws in de klas een workshop betekenisvol rekenen aan de hand van actualiteiten verzorgd. Het congres werd voor de tweede keer georganiseerd en is een initiatief van Volgens Bartjens en Meer Taal in samenwerking met Uitgeverij Koninklijke van Gorcum.
Nieuws in de klas bij Myriam Mousset, leerkracht bij de Vrije Ruimte, groep 7 en 8.
Docenten die Nieuws in de klas gebruiken werken aan de speerpunten taalvaardigheid, mediawijsheid en burgerschap. Wie zijn deze docenten en hoe maken zij gebruik van de diensten van Nieuws in de klas?
Nieuws in de klas bij Gerton Weck, docent op het Melanchton Schiebroek.
Docenten die met Nieuws in de klas werken onderschrijven de speerpunten taalvaardigheid, mediawijsheid en burgerschap. Wie zijn deze docenten en hoe maken zij gebruik van de diensten van Nieuws in de klas?
Een docent Nederlands in het voortgezet onderwijs laat zien hoe hij actualiteit en nieuws in zijn lessen gebruikt.
In het tijdschrift Zone is een artikel gepubliceerd waarin drie praktijkvoorbeelden van het gebruik van actualiteit in de klas worden beschreven.
De Brede School Academie (BSA) in Zaanstad werkt intensief aan begrijpend lezen met behulp van de actualiteit. Een inspirerend concept.
Op de Brede School Academie (BSA) in Utrecht wordt intensief gewerkt aan begrijpend lezen met het nieuws. We spraken met de projectleider Arjen Scholten, die de aanpak en het effect van de BSA toelichtte.
Leerlingen uit een klas NT2 vulden de scholierenpeiling van 2014 in. Maar niet voordat helder was wie en wat er op de lijst stond. Docent Jan Weijters behandelde de verschillende nieuwsgebeurtenissen, nieuwswoorden en nieuwspersonen.
Een docent laat aan groep 8 van de basissschool zien hoe taalvaardigheid, mediawijsheid en burgerschap samenkomen.