Praktijkvoorbeelden

Praktijkvoorbeeld Lotte Tiesing: ‘Eerst de 5 W’s en 1 H voordat je in de emotie schiet’

Praktijkvoorbeeld Lotte Tiesing: ‘Eerst de 5 W’s en 1 H voordat je in de emotie schiet’

Docenten die het nieuws in de klas gebruiken, werken aan de speerpunten taalvaardigheid, mediawijsheid en burgerschap. Wie zijn deze docenten en hoe zetten zij de de diensten van Nieuws in de klas in?

Meer
Praktijkvoorbeeld: leerlingen maken coronakrant

Praktijkvoorbeeld: leerlingen maken coronakrant

Veel scholen zijn op zoek naar uitdagende en activerende opdrachten voor afstandsonderwijs. De School op de berg uit Amersfoort geeft les op afstand en leerlingen kregen de opdracht om nieuws te maken.

Meer
Praktijkvoorbeeld Jeroen Steenbakkers: Nieuws laat leerlingen lezen

Praktijkvoorbeeld Jeroen Steenbakkers: Nieuws laat leerlingen lezen

Jeroen Steenbakkers is docent Nederlands op het Ludgercollege en is onderzoeker aan de RUG. Hij gebruikt regelmatig betekenisvolle teksten uit het nieuws.

Meer
Praktijkvoorbeeld: Actualiteitsspellen

Praktijkvoorbeeld: Actualiteitsspellen

Met actualiteitsspellen komen leerlingen op een activerende en interactieve manier in aanraking met het nieuws. Gamification wordt al veel toegepast in het onderwijs.

Meer
Voorlezen uit de krant

Voorlezen uit de krant

Voorlezen heeft een positief effect op de leesvaardigheid van leerlingen. Dat geldt voor zowel jonge leerlingen als oudere leerlingen. Het voorlezen van koppen van de krant kan de interesse naar het lezen van artikelen stimuleren.

Meer
Mooie nieuwsproducties voor MediaMasters

Mooie nieuwsproducties voor MediaMasters

Veel scholen hebben nieuwsproducties ingestuurd tijdens de Week van de Mediawijsheid. Klassen die deelnemen aan MediaMasters verdienen extra punten als ze een een krant met de nieuwstool van Nieuws in de klas maken.

Meer
Docentenprofiel Ewald Rampersad

Docentenprofiel Ewald Rampersad

Nieuws in de klas op bezoek bij Ewald Rampersad op het Carré College in Rotterdam.
Docenten die met Nieuws in de klas werken onderschrijven de punten taalvaardigheid, mediawijsheid en burgerschap. Wie zijn deze docenten en hoe maken zij gebruik van Nieuws in de klas?

Meer
Docentenprofiel: Rob van de Sande

Docentenprofiel: Rob van de Sande

Nieuws in de klas op bezoek bij Rob van de Sande, docent Nederlands en Mediawijsheid op de Pabo Fontys Hogeschool ‘s-Hertogenbosch.
Docenten die met Nieuws in de klas werken onderschrijven de speerpunten taalvaardigheid, mediawijsheid en burgerschap. Wie zijn deze docenten en hoe maken zij gebruik van de diensten van Nieuws in de klas?

Meer
Docentenprofiel: Linda Sigmond

Docentenprofiel: Linda Sigmond

Nieuws in de klas op bezoek bij Linda Sigmond, docent Nederlands op het Ichtus Lyceum in Driehuis.
Docenten die Nieuws in de klas gebruiken werken aan de speerpunten taalvaardigheid, mediawijsheid en burgerschap. Wie zijn deze docenten en hoe maken zij gebruik van de diensten van Nieuws in de klas?

Meer
Maatschappijleer Praktische Opdracht

Maatschappijleer Praktische Opdracht

Daan Verhoeven is docent maatschappijleer op Dalton Den Haag en werkt meerdere jaren met de Nieuwsservice van Nieuws in de klas. In zijn lokaal heeft hij een archief opgebouwd van bijzondere voorpagina’s door de jaren heen. Sinds januari 2017 zet hij de gratis couponcodes van Blendle in voor zijn leerlingen. Met het nieuws van de diverse kranten als bron doen de leerlingen onderzoek voor hun Praktische Opdracht voor Maatschappijleer. Ook de Nieuwstool.nl wordt daarbij ingezet.

Meer