Veel scholen hebben nieuwsproducties ingestuurd tijdens de Week van de Mediawijsheid. Klassen die deelnemen aan MediaMasters verdienen extra punten als ze een een krant met de nieuwstool van Nieuws in de klas maken.
In dit overzicht vind je een lijst van journalistieke functies die veel voorkomen op nieuwsredacties.
Leerlingen analyseren het nieuws met het gratis lespakket en leren over de de rol van nieuws en journalistiek.
Op 4 oktober is het dierendag. Leerlingen van de basisschool leren over het nieuws en lezen kranten met het lesmateriaal Maak je eigen … dierenkrant.
De vernieuwde lesbundel Prinsjesdag 2017 staat online. Op de pagina Prinsjesdag is het lesmateriaal gratis te downloaden en staan verschillende nieuwsbronnen en dossiers die bij de les gebruikt kunnen worden.
Steeds meer scholen werken vakoverstijgend en gebruiken de actualiteit als verbindende inhoud. OBS De Duizendpoot in Oosterhout zet de Nieuwsservice voor docenten en de Nieuwsservice Digitaal via Blendle in om hun leerlingen mediawijs te maken. Een praktijkvoorbeeld over het thema Media en communicatie.
Volg het nieuws rond de Olympische Winterspelen en gebruik de lessuggesties. Bestel nu de Nieuwsservice Digitaal. Als u nu aanvraagt kunt meteen met uw leerlingen aan de slag.
21 maart zijn de Gemeenteraadsverkiezingen. Nieuws in de klas levert aanvullend op de gratis Nieuwsservice een lespakket rond de Gemeenteraadsverkiezingen. Een deel van het lesmateriaal kunt u hier vinden. Bestel nu vast de coupons voor uw leerlingen zodat zij straks met het lesmateriaal kunnen werken.
Lezen is maatwerk is een studiemiddag over lezen in het vmbo georganiseerd door Stichting Lezen. Nieuws in de klas geeft docenten voorlichting over werken met Nieuws in de klas.
Tijdens MediaMasters 2017 konden leerlingen een joker verdienen door het maken van een eigen krant met www.nieuwstool.nl. Deze tool van Nieuws in de klas stelt leerlingen in staat zelf nieuws te maken. De mooiste kranten kan je hier lezen. Ook Mediamasters besteedt aandacht aan de gemaakte kranten.