Deze actuele opdracht over de ramadan is direct in te zetten voor leerlingen.
Deze actuele opdracht over de vraag of het WK voetbal geboycot moet worden, is direct in te zetten voor leerlingen.
De reacties en discussies over #ikdoenietmeermee zijn prachtige lesmaterialen om te gebruiken bij taal, mediawijsheid en burgerschap.
De lessuggesties gaan over beeldspraak en stijlfiguren in het nieuws. Leerlingen lezen actuele artikelen en gaan op zoek naar voorbeelden en maken onderscheid tussen de letterlijke en figuurlijke betekenis van tekst.
Deze actuele opdracht over de sluiting van de scholen is direct te gebruiken en kunnen leerlingen op afstand maken.
Nepnieuws, hoe herken je het en wat doe je ertegen? Het lespakket Journalistiek als wapen tegen nepnieuws en desinformatie bevat theorie en opdrachten waar leerlingen zelfstandig mee aan de slag kunnen.
NieuwsMakers is digitaal lesmateriaal over journalistiek en nieuws. Zelf nieuws maken is het leukste dat er is. En leerzaam is het ook. Maar daarvoor moet je wel weten wat er in een nieuwsbericht moet staan en welke bronnen betrouwbaar zijn.
In de Roadshow Persvrijheid debatteren leerlingen van het voortgezet onderwijs met journalisten over persvrijheid en de vrijheid van meningsuiting.
De Olympische Winterspelen worden gehouden van 4 tot en met 20 februari 2022. De spelen zijn een mooie aanleiding om het nieuws tijdens de les te gebruiken. Vraag gratis de Nieuwsservice Digitaal aan en krijg toegang voor u en uw leerlingen. Bij onderstaande lessuggesties wordt gebruik gemaakt van het nieuws.
Een journalist probeert altijd een zo volledig mogelijk verhaal te vertellen. Daarvoor wordt in de journalistiek een ezelsbruggetje gebruikt: de 5W1H-methode. Ze geven antwoord op de vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.