Journalisten gebruiken voor een nieuwsartikel of -item informatie van derden. Zo dienen persbureaus, deskundigen en getuigen als bron voor het nieuws.
Een nieuwsartikel of -item kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd: niet iedereen zal dezelfde conclusie trekken na het lezen of zien ervan. De interpretatie ervan is dus persoonsgebonden.
In dag- of weekbladen of op sommige nieuwssites staan recensies van boeken. Deze zijn vrijwel allemaal opgebouwd uit vaste onderdelen, zoals feitelijke gegevens, een samenvatting, een analyse en een beoordeling.
Politici verschijnen regelmatig in het nieuws. Door het nieuws te volgen, kom je veel over de politiek en politici te weten. Bijvoorbeeld bij welke partij ze horen en waar zij voor staan.
Nieuwsmedia hebben graag contact met hun lezers. Dit vergroot hun betrokkenheid en bovendien kunnen deze reacties weer nieuws opleveren. Reageren kan via bijvoorbeeld met een ingezonden brief, online of via social media.
Beroemdheden komen veelvuldig in het nieuws. Ze staan graag in de spotlights om hun verkoopcijfers te verhogen en hun imago te verbeteren. Maar horen deze berichten wel in de krant of in een nieuwsuitzending?
Het nieuws volgen moet je leren. Daarom gaan de leerlingen bij deze lessuggestie een week lang de actualiteit volgen. Iedere dag is iemand anders verantwoordelijk voor het nieuws van de dag.
Het nieuws is voor kinderen en jongeren niet altijd gemakkelijk te volgen. In nieuwsberichten staat soms jargon, of moeilijke woorden die zij niet kennen. Toch zijn nieuwsmedia erg geschikt om de taalvaardigheid van leerlingen te vergroten.
Nieuwsartikelen zijn erg geschikt om leerlingen te laten werken met actuele teksten. Aan de hand van een nieuwsbericht leren ze welke tekstsoorten en -vormen er zijn en wat de functie van de afbeelding bij een tekst is.
In dag- en weekbladen vind je geregeld een betoog, bijvoorbeeld in de vorm van een column of ingezonden brief. Door leerlingen deze te laten analyseren, leren zij meer over de opbouw van een betoog.