Burgerschap

Zone: actualiteit als start van discussie

Zone: actualiteit als start van discussie

In het tijdschrift Zone is een artikel gepubliceerd waarin drie praktijkvoorbeelden van het gebruik van actualiteit in de klas worden beschreven.

Meer

Onderzoek CITO: nieuwsvolgers scoren hoger op argumentatievaardigheden

Uit het CITO-onderzoek Balans Oordelen en argumenteren als onderdeel van actief burgerschap en sociale integratie blijkt dat leerlingen die het nieuws volgen hoger scoren op argumentatievaardigheden dan klasgenoten die dat niet doen.

Meer

Congres Stichting Lezen: bijval voor lezen van nieuwsteksten

Een divers leesaanbod stimuleert tot lezen, en vergroot de geletterdheid – een voorwaarde voor deelname aan de maatschappij. Pleidooien voor het lezen van verschillende soorten teksten.

Meer

‘Maatschappijleer met actualiteit’ beste actieonderzoek (LIO)

Het actieonderzoek ‘Maatschappijleer met actualiteit’ van Stef van der Linden is het beste onderzoek van studenten Maatschappijleer (tweedegraads) van 2011. Dit bleek tijdens de LIO-dag van Expertisecentrum Maatschappijleer in maart 2012.

Meer

CITO-onderzoek: leerlingen die kranten lezen, presteren beter

Het lezen van kranten heeft een positief effect op de leerprestaties. Dat blijkt uit het peilingsonderzoek Balans Actief Burgerschap en Sociale integratie van CITO. 

Meer
Onderzoek: jongeren, nieuwsmedia en betrokkenheid

Onderzoek: jongeren, nieuwsmedia en betrokkenheid

Jongeren die regelmatig dagbladen lezen en jongeren die zelden dagbladen lezen hebben andere beweegredenen om zich te informeren over nieuws, over hun keuze van nieuwsmedia en de mate waarin zij deelnemen aan de maatschappij.

Meer