Nieuws in de klas heeft nieuwe lessuggesties ontwikkeld over beeldspraak en stijlfiguren in het nieuws. Beeldspraak, metaforen en stijlfiguren worden veel in het nieuws gebruikt.
Veel scholen zijn op zoek naar uitdagende en activerende opdrachten voor afstandsonderwijs. De School op de berg uit Amersfoort geeft les op afstand en leerlingen kregen de opdracht om nieuws te maken.
Deze opdracht is zelfstandig door leerlingen te maken op afstand.
Met digitale toegang tot nieuwsmedia kunnen leerlingen op afstand werken aan opdrachten voor school. De Nieuwsservice Digitaal sluit goed aan op afstandsonderwijs.
Voorlezen heeft een positief effect op de leesvaardigheid van leerlingen. Dat geldt voor zowel jonge leerlingen als oudere leerlingen. Het voorlezen van koppen van de krant kan de interesse naar het lezen van artikelen stimuleren.
Nieuws in de klas publiceert regelmatig actuele opdrachten. De opdrachten spelen in op de actualiteit en zijn direct inzetbaar. Nieuws in de klas werkt samen met MNMweek om het gebruik van nieuws in het onderwijs te stimuleren. Voor sommige artikelen moet u inloggen. U kunt hiervoor de Nieuwsservice Digitaal aanvragen.
Veel scholen hebben nieuwsproducties gemaakt tijdens de Week van de Mediawijsheid. Klassen die deelnemen aan MediaMasters verdienden extra punten als ze een een krant met de nieuwstool van Nieuws in de klas maken. Nieuws in de klas selecteerde drie mooie nieuwsproducties.
Leerlingen die gewend zijn om de krant te lezen en het nieuws te volgen zijn goed voorbereid op het eindexamen Nederlands. Uit onderzoek blijkt dat het lezen van het nieuws de taalvaardigheid en de algemene ontwikkeling vergroot.
In 2018 zijn al ruim 19.000 kranten gemaakt met de Nieuwstool. Dat is een forse toename ten opzichte van 2017 waarin ruim 14.000 nieuwsproducties aangemaakt.
Leerlingen lezen het nieuws vanuit het perspectief van een fictief personage. De lessuggestie Personage Lezen koppelt het lezen tijdens de Kinderboekenweek aan nieuwswijsheid. De leerlingen leren zich inleven in het personage van een boek en leren over verschillende perspectieven op het nieuws .